משהו קצת שונה

אם השם "למה אתה לא רץ" אומר לכם משהו, אז בטח תשמחו לדעת שיש המשך. אם לא, אבל ענייני קדושה לא זרים לכם, אז שווה להקדיש כמה דקות נינוחות. אם סתם אתם אוהבים כתיבה בהירה וכנה וחפה מכל אגו, אז אולי תמצאו שזה מעניין ואפילו מרגש. ואם אתם אוהבים אתרי פלאש וקו איורי רומנטי אז כדאי לעקוב, כי בטח יצא פרוייקט יפה.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • כרמל   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 6:24

    כל הסימנים מורים שמדובר בח'ברה של חב"ד, אולי אפילו אלו ממרכז אסנט בצפת, יש לי ניסיון לא טוב איתם. הם מנצלים את כלי חכמת הקבלה כדי להחזיר בתשובה. הם כאילו לא מכוונים לזה ולא לוחצים, אבל פעמים רבות כשאדם נוגע באמיתות כאלו ומתמלא הוא עושה את הצעד עד הסוף איתם והם לא נותנים אופציה לגעת באמת בלי לעשות את הדרך עד הסוף. לא חייבים להיות דתי כדי לזכות לגעת בדברים כאלה, זה לא חילוני=ריקני כמו הנחת היסוד הבעייתית שלהם. לכל מי שמתכוון לבדוק את המפגשים האלה, כדאי לשים לב.

  • עומרון   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 8:10

    ראשית, כיצד אתה מגדיר כתיבה הבנויה משפטים בני 8 עד 20 שורות ככתיבה בהירה? עד שאתה מסיים לקרוא כל משפט כזה אתה נשאר בלי אוויר.
    שנית, כתיבה נטולת אגו? הטקסט נוטף יומרה ו"ידיעה". אין בו שמץ מהחיפוש המוצע לך. הכותב אינו מחפש את האמת, הוא יודע אותה. קצת מזכיר את הסגנון ה"כיפסרוגאי" של תבוא לעשות אצלנו שבת (הם אף פעם לא יבואו לעשות אצלי שבת).

    אבל סבבה,
    מי שזה מתאים לו הממבו ג'מבו הזה שייהנה.

  • מושיק   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 8:19

    איך חשבת שתוכל להעלות לכאן משהו קצת שונה בלי שייסתערו עליך כמו על ,מינימום, חיידק אלים.

  • עדי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 8:56

    אבל ממש לא הבנתי ממה כרמל כל-כך נבהלה. אם בא לך לשמוע אותם, תשמע. ומה זה 'אדם נוגע באמיתות כאלה ומתמלא'? אם זה אמיתות, אז מה הבעיה 'ללכת עד הסוף'?
    חוץ מזה, בעיני זה אתר יפה (אם כי אני די מסכימה לדעתו של עומרון על הבהירות.)

  • שוקי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 11:12

    מכרמל – שמישהי כמוך, פתוחה ומשכילה בתרבות המזרח והמערב כאחד, מגיבה בכזה אנטגוניזם וחשד. ראשית, אם אינני טועה, לא מדובר בחב"ד אלא בברסלב. שנית, גם אם המטרה שלהם היא החזרה בתשובה – ולא, נגיד, קירוב לבבות – אז לא מוכרחים להניח שהאמצעים והדרך פסולים, שהם מיסיונרים ציניים ומתחבלי תחבולות. ושלישית, הקבלה, גם אם יש מי שמציגים את זה אחרת, היא לא משהו שאפשר לנתק אותו מהאמונה היהודית. זה גם לא אומר בהכרח שכדי ללמוד קבלה חייבים לקיים באדיקות פולחן יהודי בנוסח אורתודוכסי מחמיר. בעניין מידת הריקנות של התרבות שבה אנחנו חיים -אפשר להתווכח על זה, אבל לא זה המקום. (ועדיין אני אוהב אותך)

    מעומרון – פעם גם לי הייתה על הראש כיפה סרוגה, ובחיים לא הצעתי לאף אחד לעשות אצלי שבת. גם ההורים שלי, שהם עדיין "כיפסרוגאים" לא מזמינים אליהם אף אחד לשבת חוץ מהילדים והנכדים שלהם, וכך גם רוב חובשי הכיפות הסרוגות שאני מכיר. זה נשמע, במחילה, שהפוסל במומו פוסל, ואולי אתה (בסך הכל מישהו שנשמע לי בד"כ אינטליגנטי, ענייני, מצוי בחומר ובעל כושר ביטוי) קצת ממהר לשפוט.
    לגבי הטקסט, הכותב והבהירות – כנראה שקראתי אחרת, ואולי בגלל זה המשכתי לנשום כרגיל. ואולי בגלל שאני מכיר טיפה את האיש שמאחורי הטקסט, אני יודע שהוא אדם צנוע. ובכל אופן, יש בטקסט הזה חן פשוט שמצא חן בעיני, ופחות יומרות וכוונות לדעתי ממה שאתה וכרמל מצאתם בו. (וגם אותך אני אוהב)

    ממושיק – שנחלצת להגנתי. רוב האנשים קודם מכפכפים אותי ואחרי זה שואלים שאלות.

    מעדי – לא מכירה? אותי?! נו טוף, גם אני לא מכיר אותך. נעים מאד עדי.

  • עומרון   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 11:27

    אתה הרי מחזיק הרבה שכל בקודקוד.
    אין לי בעיה עם מה שכתוב שם. יש לי בעיה עם אנשים שאוהבים לדבר על לימוד אבל מתכוונים שהאחר יעסוק בלמידה. אותם אנשים שמאוד אוהבים סובלנות, בעיקר כשסובלניים כלפיהם. אין לי בעיה שיעשו מה שהם רוצים, זו זכותם, גם אם זה עושה לי בחילה. אבל יש משהו בסגנון הכתיבה הזה, בהתחסדות, בהעמדת פני קדושה שמאוד חורה לי. אולי כי בשבילי יהדות זה יותר מספירה כמותית של קרקפות מכוסות. ואולי כי אני באמת ובתמים מאמין שאני יהודי וכשמציעים לי למצוא תוכן בחיים באמצעות היהדות אני מבין מזה כי המציע מסיק שאני לא יהודי מספיק (רק בגלל שאני חושב אחרת ממנו על מה זה להיות יהודי).

  • שוקי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 11:49

    כל מה שאתה אומר טוב ויפה ונכוח. לא יכולתי להסכים איתך יותר, אלמלא העניין הקטנטן האחד הזה: שנראה לי שמה שאמרת לא מתאים באופן ספציפי לבחור שעומד מאחורי האתר, ואולי גם לא לחבריו שאותם אני מכיר עוד פחות ממנו.
    גם אני שונא התחסדות וצביעות ואנשים שמנכסים לעצמם מה ששייך לכולנו, אבל אני חושב שמיהרת להפוך את החשד (הבריא) שלך להרשעה לא מוצדקת.

  • עומרון   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 12:54

    מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין.

    הרשה לי להתנצל מעל במה זו בפני אותו הבחור

    עומר

  • אורית   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 12:58

    דווקא ממי שמעיד על עצמו כ"חכל"ש" (חובש כיפה לשעבר) הייתי מצפה שיכיר ויוכיר יותר את היהדות ולא יקרא לאוסף הקלישאות העילג לעיל (אמת אחד?), שלידן אפילו באדולינה נדמית לדברי אלוהים חיים, "ענייני קדושה" או כתיבה בהירה.

  • אורית   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 13:04

    יוקיר נו, מי יצאה עילגת עכשיו?
    🙂

  • חנן כהן   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 14:05

    למרות הנטיה שלנו, המשכילים, להקשיב רק לאלה שמדברים או כותבים ברהיטות, אני חושב שאנחנו צריכים לחשוב שוב על הנטיה הזאת. אנחנו "מסננים" קולות שיכולים להיות חשובים לנו.

    הרהיטות הופכת להיות ערך. הביטוי הקיצוני לתופעה הוא, לדוגמה, ביבי.

  • אורית   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 14:38

    רהיטות היא ערך, לא ערך עליון ובוודאי שאל לה לבוא על חשבון תוכן, אבל היא חיונית לתקשורת.

    במקרה לעיל הביקורת שלי יצאה נגד הנסיון של שוקי לשכנע אותי לצרוך את התכנים של האתר אם לא בשל תוכנם הרי בשם ה"כתיבה הבהירה".
    מכיוון שהתכנים באתר רדודים מכדי להתייחס אליהם לא נותר לי אלא להלין על הצורה.

  • שוקי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 15:38

    כשאת אומרת שהרהיטות "חיונית ל", בעצם אמרת שהיא אמצעי ולא מטרה. אולי התכוונת שכתיבה בהירה עשויה להיות "בעלת ערך" ולא שהיא עצמה מהווה ערך.
    לגבי העילגות עליה את מדברת, לפחות לפי הדוגמא ("אמת אחד") נדמה לי שאת מבלבלת בין דברי הכותב לבין מקור ממנו הוא מצטט. לדעתי אלו דברים של רבי נחמן מברסלב, שאפשר לטעון נגדו כל מיני דברים (כולל ידיעה לא מושלמת של שפת הקודש), אבל קשה לטעון שהיה עילג. נהפוך הוא – הוא עשה בשפה שימוש רב-משמעי ורב-רבדי.
    לגבי מה שכיניתי "כתיבה בהירה", אולי היה נכון יותר לומר שזו נראית כמו כתיבה מתוך בהירות. כלומר, כתיבה שנובעת מתוך מה שנדמה כמחשבה צלולה. אותה מחשבה יכולה להיות "נכונה" או שגויה, אבל – כפי שאמרתי – ניכר שיש בה כנות. בעיני היא גם יפה, וזה אומר שיש לה ערך אסתטי – והא לך הערך שחיפשת.
    בסך-הכל אני מזדהה עם חלק ממה שאת אומרת, רק שלא בהקשר הספציפי הזה. לא מוכרחים למהר לשפוט.

  • אורית   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 15:54

    לא מיהרתי לשפוט. נכנסתי וקראתי בעיון את "כרטיס הביקור" שבחרו בוני האתר להציג. לא התרשמתי לא מהתכנים ועוד פחות מכך מהצורה. אתה מוצא שם בהירות, אני מצאתי רדידות. טעמים שונים. לגיטימי. פחות לגיטימית ההנחה הטמונה באמירה "לא מוכרחים למהר לשפוט" לפיה השלילה שלי את המסר שמעביר האתר שטחית ונמהרת לעומת הקבלה שלך אותו.

  • אלכסנדר   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 18:01

    לא יודע. מה שכן, השקר רב כיוון שאותיותיו ש.ק.ר קרובות זו לזו באלפבית, והאמת אחת, כי אותיותיה אוחזות את כל האלפבית, הא' ראשונה, מ' אמצעית, ת' סופית. כה אמר רבי אלכסנדר.

  • דובי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 18:08

    יש איזה מידע חדש בנושא?

  • שוקי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 18:41

    כמו שאמרתי כבר, אני מזדהה עם חלק מדבריך אבל לא מסכים עם הביקורת שלך על המקרי הספציפי.
    כשאמרתי שמיהרת לשפוט, התכוונתי לזה שראית בביטוי "האמת אחד" עילגות לשון וייחסת אותו לכותבי הטקסטים של האתר. נדמה לי, אולי אני טועה, שלו היית בודקת מה מקור הביטוי ומה הכוונות האפשריות שמאחוריו, לא היית משתמשת בדוגמא.
    כהערת אגב אומר שבמילה "אחד" נעשים שימושים שונים בהקשרים תיאולוגיים. אם, כפי שאני משער, הביטוי הוא של ר' נחמן מברסלב, אז אני מניח שהוא מרמז בו לשימושים הקבליים במילה.
    מעניין, אגב, לציין את הדמיון לשימוש במילה הזו בדתות ופילוסופיות מזרחיות.

  • אורית   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 18:53

    הבחירה ב"האמת הוא אחד" הייתה דוגמא רנדומלית.
    הביקורת שלי מתייחסת לכלל הטקסט באתר שלוקה בשטחיות ובהכללות גסות.
    אני לא מתיימרת להכיר את משנתו הכוללת של ר' נחמן מברסלב,אבל אתר שלא מציג את האמירה כציטוט (המביא דברים בשם אומרם וכו') ומציג את עיקר משנתו (של האתר, לא של הנחמן) בצורה כל כך שטחית לא מעורר בי את החשק להעמיק ולחקור בדבר רבדים נסתרים ומשמעויות כפולות.

  • שוקי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 19:24

    תראי, אני לא חסיד ברסלב ולא צדיק גדול באופן כללי, אבל בואי נאמר שהמקורות היהודיים לא זרים לי. ודווקא לעיתים קרובות חורה לי שבורים ועמי ארצות מתיימרים לייצג את היהדות, מצטטים דברים בצורה שגויה ועילגת או מפרשים את ההלכה והמסורת מתוך מושגים מוגבלים.
    אבל אני מזכיר לעצמי ש"מכל מלמדיי השכלתי". וגם את סיפור חז"ל על רבי חנינא בן דוסא (נדמה לי שזה היה הוא, ואם לא אז מי שיודע מוזמן לתקן אותי) שאמר לתלמידיו "שניים ניצחוני, ילד וילדה". נחסוך את הסיפור השלם – הרעיון הוא שבשתי סיטואציות פשוטות בחיי היומיום, הוא למד הרבה מחוכמת החיים של ילדים שלא היו משכילים וחכמים כמוהו, אבל היטיבו ממנו להביט במציאות.
    ואני יכול להפנות אותך גם לדבריו של רבי ג'ון לנון (בתרגום חופשי): "מה שזה לא יהיה, אם זה עוזר לך לעבור את הלילה, זה טוב". לא צריך לרוץ אחרי כל מי שטוען שמצא את האור, אבל מותר להקשיב לו.
    במקרה הספציפי של הטקסט המדובר – אני חושב שהוא שואב מתוך משלב-לשון מאד מוגדר, ולמרות שהסגנון עשוי להיות מוזר או ארכאי או לא מובן למי שלא מכיר אותו, יש בו חן מסויים.

    וחוצמזה – אני מקווה שלא נעלבת ממני כי ממש לא התכוונתי לנזוף בך. חברה?

  • שוקי   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 19:30

    לא רע בכלל.
    אגב, אם סופרים אותיות סופיות, אז האות מ' היא ה-14 בא"ב, כלומר האמצעית מבין 27 אותיות.

  • עומרון   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 21:00

    אמת אחד, זה שגיאה לשונית?
    אני מבטיח לנסות לבדוק, אני בכלל לא בטוח.

  • אורית   ביום 25 בנובמבר 2004 בשעה 1:45

    אני לא נעלבת בקלות.אני מאמינה גדולה באפשרות להתווכח, אפילו עם נימה ארסית, בלי לפגוע או להיפגע.
    בפעם הבאה, למען הסר ספק, יצורף סמיילי לכיתוב 🙂

  • כרמל   ביום 27 בנובמבר 2004 בשעה 8:37

    זו לא היתה התקפה. פשוט נורא הופתעתי שאתה נותן במה לכזה דבר. אולי זה אישי אבל אני קצת רגישה לשימוש בחכמה עברית לאיזו שהיא מניפולציה. והיומרה הזו שיש לחב"ד ולברסלב גם יחד, שאם אתה חילוני אתה בהכרח ריקני מוציאה אותי מכליי. אני עמדתי מול ח'ברה כאלה בויכוחים והם לא הצליחו בכלל לאכול אותי, הם לא הבינו איך בנאדם שמכיר את החומרים שלהם ומאמין בהם לא חי כמוהם, הם פשוט החליטו שאני לא מספיק חזקה לבחור בדרך שלהם וזה הרתיח אותי.

  • אשתו   ביום 24 בנובמבר 2004 בשעה 11:21

    כולנו נפסיק לרוץ
    ובמקום לתאר חוויות, פשוט נחווה אותן.

  • אפרת   ביום 15 בנובמבר 2011 בשעה 13:15

    שלום שוקי

    אני זוכרת את "למה אתה לא רץ" ואת הציורים שלו מלפני עשור בערך, ומדי פעם אני נזכרת בו ומחפשת, גם עכשיו 10 שנים אחרי (למיטב ידיעתי הכל נעלם).

    מצאתי את הפוסט הזה שלך, אבל לא הצלחתי להכנס לאתר שאתה מפנה אליו.

    אשמח לקבל לינק, ואם אתה יודע אם יש ברשת עוד מהעבודות שלו, אשמח לשמוע.

    תודה רבה

השאר תגובה