שרון, האמת והסקר

לפי סקר מכון דחף שפורסם היום (הלינק למטה), קדימה עדיין מנצחת בבחירות ואפילו לא מאבדת מכוחה.
במבט ראשון, אלו תוצאות תמוהות – מהי קדימה בלי שרון? חוץ, נאמר, מציפי לבני, איזה מועמד ראוי יש במפלגה הזו – רונית תירוש? מאיר שטרית? דליה איציק? חיים רמון? בלי להעליב (טוב, עם להעליב), זו מפלגה של לוזרים שנדבקו לשרון, האיש הכי פופולרי בפוליטיקה הישראלית, כדי לומר "אנחנו חרשנו".
מדובר באוסף של אנשים שאין ביניהם שום קשר באידיאולוגיה, בהשקפה, במקורות הפוליטיים. אנשים שחלקם הגדול ידעו שלא יהיו בכנסת הבאה אלא אם כן יצטרפו למפלגה של שרון, ועכשיו, כששרון מחוץ למשחק, סביר להניח שחלק מהם בכל זאת יישארו מחוץ לכנסת.

אני נוטה לחשוב שההצלחה של קדימה בסקר החדש משקפת את תחושת חוסר האונים והבלבול של הציבור. בסופו של דבר, העיתונות לא ממש טרחה להסביר לאנשים מה ההשלכות של השבץ שראש הממשלה עבר. היא לא שמה את הדברים על השולחן: גם אם יישאר בחיים הוא כנראה לעולם לא יחזור לעצמו.

אני מניח שיש אנשים שממשיכים לתת את קולם הוירטואלי למפלגה הוירטואלית, מתוך נאמנות לשרון. מתוך רצון להביע תמיכה בשעה הקשה באדם היחיד שהצליח להיות מנהיג – מבין כל ראשי הממשלה האחרונים. כי שרון, עם כל חסרונותיו המדומים והאמיתיים, ועם כל הביקורת שהושמעה עליו – גם מצדי – לא במקרה זכה לפופולריות הגדולה ביותר שראש ממשלה בישראל זכה לה כבר שנים.

הוא היה האיש החזק בעמדה שאויישה על-ידי יותר מדי אנשים חלשים. הוא היה ראש הממשלה היחיד מזה שנים שהצליח לגרום לישראלים להאמין שבאמת אכפת לו מה יקרה למדינת ישראל.

אבל שרון, גם אם יבריא, מחוץ למשחק. הוא לא יוכל להיות ראש ממשלה, בוודאי לא פיזית וייתכן שגם מנטלית. וכל המסתופפים, הנצמדים והנדבקים של מפלגת קדימה, הם אנשים שהציבור לא מספיק האמין בהם בעבר וגם לא יאמין בהם כשיגיע לקלפי.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ישי   ביום 6 בינואר 2006 בשעה 13:11

    "מדובר באוסף של אנשים שאין ביניהם שום קשר באידיאולוגיה, בהשקפה, במקורות הפוליטיים…"

    לא מדויק. כולם בעלי השקפה כלכלית חברתית ימנית. הם אולי זהירים יותר מביבי אבל לא שונים ממנו מהותית. מפלגת קדימה היא מפלגה בעלת השקפת עולם כלכלית ניאו-ליברלית מובהקת. הדמויות המרכזיות בה, אולמרט, לבני שיטרית, רמון, פרס וכו', מצהירות על כך שוב ושוב.

  • שוקי   ביום 6 בינואר 2006 בשעה 16:13

    האמת היא שאתה צודק. אבל זו לא ממש האידיאולוגיה שקושרת אותם. נכון יותר לומר שבתור קבוצה של אינטרסנטים ומושחתים (לכאורה), לא מפתיע לגלות שהם גם לברטיאנים.

  • נועם   ביום 6 בינואר 2006 בשעה 17:35

    הם אינטרסנטים ומושחתים, לא לכאורה, אבל ממש לא ליברטריאנים. שוק חופשי מבחינתם הוא סתם סיסמה, שבחסותה הם מייצרים אוליגרכופוליה. אנא, אל תבלבל מושגים (לכאורה, לכאורה, אולי אתה צודק, לכאורה)

  • אורי   ביום 6 בינואר 2006 בשעה 17:45

    אתם צודקים לגבי ההשקפה הכלכלית של קדימה, יכול להיות שאתם לא שמים לב שהיא נתפסת כדבר חיובי בעיני די הרבה אנשים בישראל (כרגע 40 מנדטים בערך + אלו של הליכוד)?

    עוד עומדת לזכותם העובדה שמדינית הם נתפסים מתונים יחסית (יחסית לפריסת הדעות בישראל, לא ברשימות)

    לגופם של אנשים, אני לא רואה הבדל ברמה בינם לבין החברים שהשאירו בעבודה/ליכוד.

    (ודוקא היה מאוד מאוד מפתיע לגלות שהם ליברטיאנים, במיוחד אם הם מושחתים ואינטרסנטים, אבל לא משנה)

  • שוקי   ביום 6 בינואר 2006 בשעה 19:51

    אמרתי ליברטיאניים ולא ליברלים, כי קו הטיעונים ה"קפיטליסטי חזירי" מדבר על "מרוקאים עצלנים", אנשים ש"התרגלו לחיות מקצבאות" וכו'. כלומר, מקורות ההשקפה הזו הם לא קלוויניסטיים כמו בקפיטליזם האמריקני אלא נובעים לכאורה מתוך תפיסה של רצון חופשי.
    הגילוי הספציפי של הגישה הזו בישראל הוא תוצאה של אינדוקטרינציה שמשלבת בין הערכים המפא"יניקיים לבין הליברליזם הקלאסי מבית גח"ל.
    אבל שניכם אמרתם כמה דברים נכונים. גם שאר חברי הכנסת הם, ברובם, קקות.

  • ד.ט   ביום 7 בינואר 2006 בשעה 18:16

    מהי מנהיגות עבורך? האם גם הפלישה ללבנון והאופן שבוצעה התאימו למצופה מ"מנהיג"?

    ככל שאני רואה, שרון הונה את בוחריו בהונאה אחת גדולה וסידרה של הונאות קטנות.
    הגדולה היתה הנסיגה החד-צדדית. הוא התנגד נמרצות לקונספט הזה שהעלה מצנע לפני הבחירות וטען כי יעודד את הטרור ולא ייתן דבר. שנה לאחר מכן הפך את עמדתו ואפילו לא טרח לנמק.

    ההונאות הקטנות הן כל הקשור לפרטי אותה נסיגה: ההבטחה לשיפור במצב הבטחוני, דחיית האזהרות מפני הדרדרות בטחונית, (למשל: קסאמים על אשקלון, החתמשותם המואצת של ארגוני הטרור), ההבטחה לתגובה תקיפה מבעבר למקרה של ירי קסאם לאחר הנסיגה ("גם לנו יש מרגמות" מופז), במישור הפוליטי: ההבטחה המפורשת לציית לתוצאות משאל המתפקדים בליכוד.

    לדעתי, מנהיג של ממש לעולם אינו משקר לעמו כדי לשכנעו. אילו ידע שרון שלאחר ההתנתקות יימשכו הקסאמים, ואף יגיעו לאשקלון, היה עליו לומר זאת, ולנקוט מראש בצעדי הגנה כגון מיגון בסיס זיקים.
    אילו לא ידע, היה עליו לדעת. (אבל אני מאמין שידע).

  • ד.ט   ביום 7 בינואר 2006 בשעה 18:18

    ההבטחה להמשך שליטה ישראלית במעברים למצרים.

    אולי מראש דבר זה לא היה אפשרי, אבל היה צריך לומר זאת.

  • lior   ביום 6 בינואר 2006 בשעה 23:06

    שוקי, אני לא הייתי מזלזל בסקרים. זה לא שכולם כל כך רוצים להצביע ל"חבורת הלוזרים", אלא פשוט משתוקקים לראות את הליכוד מתרסק. המלכת "קדימה" פשוט הופכת את ההתרסקות למושלמת.

כתיבת תגובה