כמה מילים על טרטמן

אסתרינה טרטמן היא אדם שקסמו בעיני כה מועט, עד שאני ממש מתייגע מלדבר עליה. עצם המחשבה עליה, אם כבר העלינו את זה, מרגישה למוח שלי כמו ניגון של תקליט שרוט ומאובק במיוחד – יש לי תחושה עזה של "לסגור את זה".

בכל זאת, כמה דברים חייבים להיאמר:

א. לומר שצריך למנוע מערבים לכהן במשרות בכירות זו לא אמירה "לאומית" בשום צורה. זו אמירה גזענית, לא אינטליגנטית ואנטי-דמוקרטית. זה גם בדיוק ההפך ממה שהטיף לו זאב ז'בוטינסקי, כי הרביזיוניזם לא היה גזעני, רק . הגישה הפוליטית וההשקפה החברתית שמייצגת טרטמן היא נגע, מוטאציה, פרי ביאושים של התרבות הפוליטית בישראל.

ב. כל הדיבורים על הדמוגרפיה הם הבל הבלים. המאזן הדמוגרפי בישראל לא השתנה ב-50 השנים האחרונות. מה בכל זאת עשוי להשפיע עליו? כל המחקרים מוכיחים שיש רק מדיניות אחת שבאמת תורמת לצמצום ילודה: השקעה בחינוך נשים. היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהמדינה משקיעה בתלמיד יהודי פי 4 מאשר בתלמיד ערבי. 

ג. טרטמן, מלבד המפלגה וההשקפה שהיא מייצגת, מצטיירת (לכאורה) כאדם לא אמין, (עדכון: ממש לא אמין) אבל אם תאזינו לדבריה (הציצו בוידאו אליו מקשרת הכתבה) תגלו שהיא גם אדם שיש לו מעט מאד דברים לומר. 

כשהיא אומרת שהיא גם "סוברת" וגם "גורסת", או אומרת חמישה משפטים במקום אחד, אפשר להתרשם כאילו מדובר (לכאורה) באדם שיכולתו הלשונית או השכלית מוגבלות. אולי הוא מצליח להציג חזות אינטליגנטית (לכאורה) באמצעות אימון ושינון, אבל אין מאחורי הדברים תוכן.  

בקיצור: אסתרינה טרטמן לא נראית כמו אדם שראוי להיות שר במדינת ישראל. ספק אם מי שיחליף אותה (בכל זאת, מישראל ביתנו) יהיה אדם ראוי ממנה בהרבה. מצד שני, אף אחד לא טען שלהכניס את ישראל ביתנו לממשלה היה מהלך חכם.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גרוזיאלה   ביום 27 בפברואר 2007 בשעה 20:39

    בכדי שכל השוביניסטים ייצאו מגידרם
    בכדי להשפיל נשים.
    הגענו לחינוך נשים, עכשיו כל הגברים מבסוטים
    תאשימו את בעל הבית של ישראל ביתנו
    במה שקורה, הוא אשם, ולא איזו אלמונית
    היא לא אשמה במה שקרה, הוא אשם!

  • גרוזיאלה   ביום 27 בפברואר 2007 בשעה 22:53

    אבל היא אשה שרצו למנות לתפקיד שר.
    כמה נשים שרות יש בממשלה?
    בואי נספור ביחד, קורינה.
    אז יופי, סיבה למסיבה, מתוך ים השרות
    וחברות הכנסת , מאות ואלפים
    אחת סרחה.

    את לא קולטת את הפרופורציה ?
    הגב' קורינה?

  • עידו   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 1:52

    אבל אני ממש ממש לא קולט את הפרופורציה. היא חברת כנסת, היא סרחה. נכון? נכון. היא במקרה גם אישה (עד שיוכח אחרת), נכון? נכון. אז בגלל שהיא אישה, ולמרות שהיא סרחה, צריך לעזוב אותה? איך זה יותר טוב משוביניזם?

  • ימנית   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 7:12

    את מציעה שבגלל שאסתרינה היא אישה נעלים עין מזה שהיא התגלתה, עוד לפני שהתחילה בתפקידה, כשקרנית קטנה ועלובה?

    למה שלא נחוקק חוק שאומר שלגברים אסור לסרוח ולנשים מותר חופשי – לשקר, לרמות והכל, וגמרנו?

    אני מסכימה שההתמקדות היתרה באסתרינה מריחה ממניעים פוליטיים, אבל – א' זה לא אומר שזה בגלל שהיא אישה, ו-ב' – זה לא מטהר אותה ולא עושה אותה לכן מתאימה לתפקיד. אני לא מקבלת את הגישה הזאת של "נו באמת, תעזבו אותה, היא לא אשמה". לא אשמה? לאזרחי ישראל מגיע מישהו (או מישהי, להירגע שם) שלא משקר בקשר לפרטים בסיסיים כל-כך של הרקע האישי שלו, או לפחות לא משקר בצורה כל-כך מטומטמת ושקופה.

  • חגית   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 7:27

    אסתרינה טרטמן היא זו שמוציאה שם רע לנשים כולן.
    פעם ריננו על נשים שהגיעו לתפקידים בכירים דרך המיטה של הבוס.
    בזכות גב' טרטמן יגידו שנשים מצליחות להגיע לעמדות בכירות בגלל שפצור הרזומה.

  • SAN   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 9:44

    בפיסקה ב'.
    המאזן הדמוגרפי לא השתנה בחמישים שנה האחרונות?
    לפי מה קבעת את זה?

    נתעלם מהעובדה שאתה שוכח שעלייה הרוסית היית אירוע חד פעמי (לצערנו באופק לא תהא עוד אחת עשירית בגודלה),
    בקום מדינת ישראל היו 12000 בדואים
    היום הם מוערכים בכ -120000

    הגידול דומה גם במגזר הערבי (למרות שאנחנו דואגים לדלל אותו)

    ללא פתרון חד ולא נעים
    הבעייה הדמוגרפית תתישב לכולנו על הפנים.

  • שוקי   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 11:53

    פתפותי ביצים.
    בהקמת המדינה היו בישראל 130 אלף ערבים מתוך כ-780 אלף תושבים, כלומר 17 אחוז.
    כיום מדובר על 20 אחוז לפי נתוני הלמ"ס
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/807283.html?more=1
    רעיון הסכנה הדמוגרפית הוא מיתוס, במקרה הטוב, ותעמולה צינית במקרה הרע
    http://yoramettinger.newsnet.co.il/Front/NewsNet/reports.asp?reportId=185508

  • שרון   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 12:31

    אני מסרבת לראות בגידול האוכלוסייה הפלסטינית בישראל איום, אלא תקווה גדולה יותר למדינת כל אזרחיה. אולם, לא מדובר במיתוס, אלא במציאות חיה, אשר הסיבה העיקרית לה ברורה: שיעורי הילודה של האוכלוסייה הערבית בישראל גבוהים מאלו של האוכלוסייה היהודית. כל עוד לא ייבאו הנה הגירה יהודית מאסיבית, ו\או יצליחו לצמצם בצורה דרסטית את היקף הילודה בקרב האוכלוסייה הפלסטינית בגבולות ישראל, היהודים בסופו של יום יהיו בפיגור באותו "מאבק".
    כידוע לך, שאלת צמצום היקפי הילודה בקרב האוכלוסייה הפלסטינית בישראל היא לא רק סוגיה של חינוך ועידוד שוויון מגדרי, אלא בדיוק כפי שהיא מופיעה לרוב בגירסה היהודית, היא גם [ואולי בעיקר] סוגיה פוליטית. לכן, יתכן כי הסברה בנוגע לתכנון משפחה ושיפור מצבן של הנשים יתבררו כלא רלוונטית. גם כאן, לשמחת חלקינו ואכזבת אחרים, לצד הפתרון החברתי-כלכלי לסוגיה, שלוב בפתרון סוגיית הסכסוך.

  • שוקי   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 13:07

    תסלחי לי, אבל זו פשוט איוולת.
    אפשר לעשות אקסטרפולציה של נתונים ולטעון שבנקודת זמן כזו או אחרת בעתיד יהיה פה רוב ערבי, ולהסיק מזה מסקנות כאלו ואחרות.
    אבל יש ניסיון היסטורי שמוכיח שאין לתחזיות כאלו שום ערך.

    מי שחושב שיש איום דמוגרפי ומצד שני אין לו בעיה עם האפליה של הציבור הערבי, צריך להבין שיש קשר בין הדברים. כי "כאשר יענוהו" וכו', וכי שיפור סוציו-אקונומי והשקעה בחינוך תמיד מובילים לצמצום הריבוי הטבעי.

    לחלופין, מי שמוטרד מהמאזן הדמוגרפי, יכול לעסוק בעידוד עלייה, כי הרי שני שלישים מהעם היהודי לא חיים בישראל. או יכול לנסות להשפיע על עיצוב המדינה הזו, כדי שמישהו ירצה לבוא לחור הזה.

    וראה זה פלא – רוב האנשים איתם דיברתי, שהמאזן הדמוגרפי מטריד אותם, מוטרדים גם מהריבוי הטבעי של החרדים ומצד שני לא חושבים שצריך להשקיע יותר במגזר הערבי, ובוודאי שלא עושים שום דבר לעידוד עלייה.

  • SAN   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 13:16

    צא בהנחה שאני לא בדיוק חבר המסדרים הסודיים של כהנא
    אלא מישהו שקורא את המצב אחרת ממך.
    לשיטתך,
    בחשבון אריתמטי פשוט, בעוד 50 שנה במדינה ישראל הפער יגדל לטובת היהודים במדינה.

    מעניין מאד…

    לא ברור לי כיצד אתה מתעלם מ- 15% גידול שלא יחזור על עצמו (ועוד במשך תקופה קצרה). ההשוואה צריכה להעשות מול הנתונים לפני התמוטטות ברה"מ ולא כיום.

    כמובן, השאלה מה אתה מעדיף להציג – את פתפותי הביצים (השגיאה במקור) או את את האמת.

  • שרון   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 14:00

    רק המוות וודאי, אבל שבאים לנסות לשער מגמות של גידול אוכלוסייה, עומדים לרשותנו כמה מדדים שהוכיחו את עצמם, ביניהם הגידול הטבעי הממוצע של אוכלוסייה מסוימת, כמו גם הסיכויים ההגיוניים לגידול או ההפחתה באוכלוסייה [כגלי הגירה, תמותת תינוקות, תוחלת חיים ממוצעת וכיו"ב].
    לאור הריבוי הטבעי הגדול יחסית של האוכלוסייה הפלסטינית בישראל, ובהנחה כי ההמונים מן התפוצות היהודיות לא ינהרו לכאן בעשורים הבאים עלינו [לטובה?], יהודי שמרגיש איום דמוגראפי, יש לו סיבה סבירה לחשוש מפני העתיד.
    כפי שהצביע על כך SAN בצדק, הסיבה היחידה לשמירת יחסם הקבוע והנמוך יחסית של הערבים באוכלוסייה הם גלי ההגירה ההמונית שהגיעו לישראל. בהנחה שלא תתרחש רדיפה המונית של יהודי צפון אמריקה, או\ו שנכיר במיליוני סינים והודים כשבטים האבודים, יש לנו מספיק כלים סטטיסטיים בשביל לספק ניחוש מושכל בקשר למאזן הדמוגראפי בישראל בעשורים הקרובים.
    אני חושבת שכולנו מסכימים על כך שמדובר בהסתברות בלבד, ולא במדע מדויק של חיזוי העתיד, אבל במקרה זה, דומני שמדובר בהסתברות גבוהה.

  • שוקי   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 16:07

    נתחיל מהסוף – פתפותי ביצים זו לא טעות. בדוק את עצמך לפני שאתה קופץ.

    מה יהיה בעוד 50 שנה? אין לי מושג. אולי תנחת פה פצצה איראנית בעוד שנתיים. אולי ינחתו פה חייזרים בעוד שבוע. זה מטומטם לנסות להחיל נתוני עבר 50 שנה קדימה, במיוחד שזה לא עבד בפעמים הקודמות. לך תעודד עלייה במקום לפתפת (הפעם זו טעות, אבל מכוונת).

  • שוקי   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 16:17

    פשוט שטויות.
    כמות המשתנים שיכולים להשפיע על הדמוגרפיה ועל הפוליטיקה של האזור היא כזו שאין שום דרך לחזות מה יקרה. התחזיות בתחום הזה נראות כמו תחזיות של הורוסקופ.

  • SAN   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 17:03

    הפכת לטרול של הבלוג שלך?
    למה התחלת להשתולל ולהתפרץ?
    גם אם טעיתי אין בכך דבר מלטשטש את העובדה
    שאין לך יכולת לגבות את טענותיך.

    נעזוב את העובדה שאתה לא נותן לעבדות לבלבל אותך (עלייה רוסית והמלחמות שהתרחשו כאן) מה שיפה שכולם מדברים שטויות חוץ ממך.

    אל תדאג, לא אטריד אותך יותר.
    רק טוב.

  • שרון   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 17:28

    בצער אני מצטרפת לקריאתו של SAN.
    אני אוותר על ענייני הטרול, אבל הנימה הקוטלת והאבסולוטית הזו לא עושה חסד איתך ולא עם הטיעון שלך.
    דרך אגב, הטענות של SAN נשענות על העבר ולא על חיזוי העתיד. דווקא הניתוח שלך הוא זה שנצמד [כמעט בעיוורון] למספרים ומסיט את המבט מן העובדות שגרמו למספרים להיות כפי שהם.

  • שוקי   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 21:33

    נתתי באחת התגובות הקודמות שלי לינק למאמר של ד"ר יורם אטינגר, מי שהיה ראש צוות המחקר על הדמוגרפיה הפלסטינית. אני מניח שגם את וגם SAN לא טרחתם לקרוא מה שנאמר שם, ואולי זה היה חוסך לנו ויכוחים.

    לומר שבעוד 50 שנה יהיה רוב ערבי זה לדבר על צאצאים של תינוקות שעוד לא נולדו. זה נשמע לך כמו עבר או כמו עתיד? ראיתי ושמעתי כבר מספיק עתידנים ואיצטגנינים מכדי להאמין לתחזיות כאלה.

  • שוקי   ביום 28 בפברואר 2007 בשעה 21:38

    אם אתה בוחר לפתוח את הדו-שיח שלך איתי בלומר לי שאני "טועה ומטעה", הייתי מצפה ממך לקצת יותר דיוק ובדיקת עובדות.

  • שרון   ביום 1 במרץ 2007 בשעה 9:16

    בוא נניח לרגע [בלבד] שאני מסכימה עם עמדתך לגבי ניבוי העתיד על סמך מגמות העבר.
    אולם, אתה הצגת נתונים בנוגע לעבר. הסיבות לקפאון כביכול ביחס בין יהודים לערבים בישראל נעוצות בגלי ההגירה ההמוניים של יהודי התפוצות שהתאפשרו הודות לאירועים היסטורים ולמדיניות הגזענית של מדינת ישראל.
    אני חושבת שבשלב זה אסתפק בכך שתסכים עימי שזו הסיבה העיקרית לשימור יכולתה של מדינת ישראל להיות עדיין בעלת רוב יהודי דומה לזה שהיה בקום המדינה.

  • שוקי   ביום 1 במרץ 2007 בשעה 10:58

    סליחה?!
    מתי טענתי שאפשר לנבא את העתיד על סמך מגמות עבר?
    אמרתי בפירוש "יש ניסיון היסטורי שמוכיח שאין לתחזיות כאלו שום ערך".
    לטובה או לרעה.

    אין לנו מחלוקת לגבי ההשפעה של העליות על מספר היהודים בישראל. אבל מה יקרה בחמישים השנים הבאים, את יודעת? אני לא יודע. האם יהיו גלי עלייה? ירידה? התחרדות המונית? מגיפה קטלנית שתהרוג חצי מהאוכלוסייה?
    אי אפשר לדעת ואי אפשר לנבא, כשם שאיש לא צפה מראש את נפילת הגוש המזרחי. ברגע שמתחילים להגיד "נכון, אבל" ו"הפעם זה יהיה אחרת", את יודעת שאנחנו לא יודעים כלום.

  • שרון   ביום 1 במרץ 2007 בשעה 16:58

    סליחה באמת?!
    מה אתה קופץ? "מסכימה עם עמדתך", רוצה לומר,מסכימה [לצורך הטיעון] עם העמדה שהכל אבוד מראש בכל הנוגע לניבוי העתיד על סמך נתונים מן העבר. בסעיף ב' בפוסט שלך התעלמת מהסיבות הפוליטיות לכך שהמאזן בין יהודים לערבים בישראל כמעט ולא השתנה. להתעלם מכך ולחתוך ישר לחינוך נשים כפתרון היחידי זה איך לומר, לא טיעון הדוק במיוחד לתפיסתי.
    אני שמחה שהסכמנו על העבר.
    בנוגע לעתיד, אתה [ומעמדתי הנוכחית גם אני בד"כ] אולי יכול לפתור את עצמך באמירה, אין דרך לדעת, יש יותר מידי משתנים שעשויים להתערב ולשנות את הניבוי. אולם, לא לכולם יש את הפריווילגיה הזו. למשל למי שמנסה לתכנן מדיניות ארוכת טווח [דבר שמקובל פחות בישראל, אבל אני חושבת שאנחנו מסכימים שקיים במדינות אחרות ובמידה מסוימת גם בישראל] אין אלא להתבסס על הערכות שכאלו.
    אז כמובן שאתה יכול לכתוב ולהרגיש בחופשיות דברים בסגנון עדת 'שוברים את הכלים ולא משחקים', אבל יש מקבלי החלטות כאלו ואחרים שחייבים להסתמך על המגמות [הלא תמיד מדויקות הללו] כדי לנסות ולתכנן צעד אחד קדימה.

  • שוקי   ביום 1 במרץ 2007 בשעה 17:33

    עשית כאן עירוב תחומים שאני חושש שקצת פגם בשיקול הדעת האינטלקטואלי שלך.

    הגורמים ההיסטוריים שעיצבו את הדמוגרפיה במדינת ישראל הם נושא מעניין לדיון מוסרי, אבל אני לא פתחתי את הדיון הזה. התייחסתי לעצם הרעיון של מדיניות לצמצום ילודה, בלי קשר לשאלה האם נבון או מוסרי לצמצם ילודה.

    כמובן שלא התייחסתי לאופציה הבלתי מוסרית בעליל של גירוש המוני (להלן "טרנספר"). ישנו דיון אחר שאפשר לעשות, האם מה שקרה ב-1948 היה גירוש המוני, אבל גם לדיון הזה לא נכנסתי כי הוא לא קשור לדמוגרפיה של המאה ה-21.

    אני מבין שאת כנראה חושבת שאסור לומר את המילים "ערבים" ו"דמוגרפיה" בלי להזכיר את הנכבה. יש אנשים שחושבים שאסור להזכיר את המילים "יהודים" ו"דמוגרפיה" בלי להזכיר את השואה. אם תשימי לב, לא הזכרתי את שתיהן. אבל אם הייתי מתפתה להזכיר אחת מהשתיים, הייתי הולך על השואה, כי עם כל הכבוד – יחי ההבדל הקטן בינה לבין "השואה" של הפלסטינים.

    בעניין התכנון של מדיניות ארוכת טווח – בדיוק בגלל זה הפניתי למאמרו של ד"ר יורם אטינגר. הוא ריכז את הצוות של אנשי המקצוע שעסק בעניין הזה, ומכיוון שאני מבין שעדיין לא קראת אז אומר לך: הוא אומר שהאיום הדמוגרפי הוא מיתוס שנולד לצרכי תעמולה.

    ותראי מה קרה – גם הפעם, כמו תמיד, הויכוח על המיתוס וההקשרים הפוליטיים הבנאליים הסיטו את הדיון מהדבר החשוב באמת: שיש כאן פוליטיקת הפחדה שמשמשת כדי להמשיך את הדיכוי של כולנו. גם של המגזר הערבי אבל גם שלך ושלי. הילדים שלהם מקבלים פירור מהעוגה והילדים שלך יקבלו ארבעה פירורים, אבל במי שאוכל שני שלישים מהעוגה (העשירון העליון) לא הספקנו לגעת.

  • שרון   ביום 1 במרץ 2007 בשעה 18:00

    לצערי לא הצלחתי להסביר את עצמי כלל וכלל אם זו התשובה שענית לי.
    את שתי ההסתיגויות הפשוטות שלי:
    1. בנוגע להתעלמות שלך מהסיבות לשמירת שיעור הפלסטינים באוכלוסיית ישראל מקום המדינה ועד לימינו.
    ו-2. בנוגע לאקסטרפולציות ככלי טוב דיו במקרים מסוימים,
    אומר לך כבר בע"פ.
    אוסיף שאין לי אלא להסכים עם האמירה שהסכנה הדמוגראפית היא דמגוגיה.
    העובדות אומנם נכונות: ככל שהזמן עובר האוכלוסייה הפלסטינית בגבולות ישראל [איפה הם?] גדלה בשיעור מואץ מזו היהודית. אולם אני לא רואה בזה כל איום, אולי תיקון ואמצעי לחץ להפוך את ישראל ממדינה גזענית למדינת כל אזרחיה [ע"ע דרא"פ].
    כנכתב לעיל,על זאת ועוד תוכל לצעוק עלי פנים מול פנים.

  • אחד שיודע [1]   ביום 2 במרץ 2007 בשעה 1:05

    גסות רוח ואמירות נחרצות מהוות מפלט למי שלא באמת מאמין בצדקתו. וכאן היה צריך לבוא אזכור לאנקדוטת חה"כ סנה והנאום עם הטיעון החלש וכו'.

    [1] – מה טוב לו, ולכן מגיב בעילום שם.

  • עוד אחד שיודע   ביום 2 במרץ 2007 בשעה 7:52

    אין לכם מה להתפלא על התגובות של השוקי. הוא תמיד היה חזק בחרטה, אבל הרבה פחות בעובדות. אז כל פעם שמעמתים אותו עם המציאות הוא עובר לפסים אישיים. טוב, לא סתם הקריירה שלו מסתכמת היום בתור כותב איזה טור מסכן על מעבדים וכאלה

  • שוקי   ביום 2 במרץ 2007 בשעה 16:12

    זה כל כך מעליב. אני יושב פה ובוכה כמו ילדה קטנה.

  • קורינה   ביום 27 בפברואר 2007 בשעה 22:33

    הגב' לא זוכה לביקורת על רקע מינה.
    או על היותה אישה.
    והיא בהחלט חייבת לתת דין וחשבון על מילותיה והתנהגותה כחברת כנסת ועכשיו, אוי לחרפה, כמי שמונה להיות שרה.
    אם זה כל מה שישראל ביתנו מסוגלים להנפיק כי אז על כך, ועל כך בלבד, צריך לתת את הדין והחשבון מי שהקים את מפלגת המריונטות דנן.
    במחשבה נוספת, זה פורים שפיל לא רע.

כתיבת תגובה