תוכנית ויסקונסין תבעיר את המדינה

כבר כתבתי כאן בעבר על תוכנית ויסקונסין, ועל כך שהפעלתה – בלי הגזמה – היא פשע מתועב, איוולת, ואסון למדינת ישראל. אני לא כזה מקורי – כל מי שיודע מה קורה שם אומר כמוני. ובכל זאת, שר התמ"ת ה"חברתי" בחליפות הארמני, מר אלי ישי, רוצה להרחיב את התוכנית [וואלה].

מסתבר שמבקר המדינה מסכים איתי [ynet], לא עם אלי ישי. דו"ח המבקר קובע: ההליך לא ראוי, אין פיקוח, פועלים בניגוד לנהלים, ובסופו של דבר מתעללים באנשים חולים, נכים ומוגבלים, משפילים אותם ואת בני משפחותיהם.

ציטוט מהכתבה ב-ynet:
"דו"ח המבקר מביא כדוגמה אדם חרש-אילם שהוא גם אנלפבית וסובל מפיגור שכלי ומקשיי התנהגות, החייב בהשגחה מתמדת, שאולץ להשתתף בתוכנית ואביו אולץ ללוות אותו לפעילויותיה, ואף נשלח לחפש עבודה באופן עצמאי כתנאי לקבלת קצבה".

טיפשות או רשעות?
זו רשעות ושחיתות – שלא יהיה ספק. כבר לפני חודשים היה ידוע שהתוכנית היא כישלון: בשלב הראשון 82% התייצבו, אבל רק ל-3% אחוזים נמצאה עבודה. ואלו שנמצאה להם עבודה, האם זה שיפר את מצבם? לא ממש. הם עדיין עניים, כי הם מקבלים פחות משכר מינימום.

וזה היה ידוע מראש. עוד לפני שהתחילה התוכנית לפעול היו מי שהזהירו שהיא תפגע במובטלים:
http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3107992,00.html

ופורסם ברבים ש"אחת החברות בפרוייקט ויסקונסין נגועה בשחיתות":
http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3107992,00.html

וגם בני פפרמן, מנהל הרשות לתכנון כ"א במשרד התמ"ת הודה ש"התוכנית היא יותר שיטורית מאשר טיפולית":
http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2906452,00.html

שיטור לטיפול בפגועי גוף ונפש. איזה משטר זה מזכיר לי…?

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • ציפור בוקר   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 4:02

    שלא פגיעה בחלשים.
    אגב אלי ישי דווקא הביע את התנגדותו לתוכנית כמעט מאז נכנס לתפקידו.

  • עופר לנדא   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 8:14

    דבר ראשון, כמו שציפור הבוקר אמרה, תוכנית ויסקונסין לא תבעיר את המדינה ולא נעליים, פשוט כי שום דבר לא מבעיר את המדינה חוץ מאיזה משחק כדורגל, במקרה "הטוב".

    מעבר לזה, אפשר אולי לצאת נגד אופן היישום של תוכנית ויסקונסין, אבל בעצם קיומה אין שום דבר רע, ולהיפך.

    נכון, המובטלים נפגעים, אבל מה לעשות – זו בדיוק היתה מטרת התוכנית – לגרום לאנשים להבין שלא משתלם להיות מובטל, ולגרום להם לקום ולצאת לעבוד.

    ואגב, אם היו מיישמים את התוכנית כמו שצריך, בהחלט היה אפשר להגיע למצב שבו שכר המינימום של אותם אנשים היה עולה: ברגע שמסה קריטית של המובטלים היו מוצאים עבודה ויוצאים ממעגל מקבלי הקצבאות – היה אפשר להפנות את הכסף שהתפנה להעלאת שכר המינימום – או השלמת הכנסה – איך שתקרא לזה.

    אבל זה כבר התפקיד של פרץ החברתי.
    בשביל זה בחרתם בו, לא?

  • תמר   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 8:51

    בחברה שבה אתה עובד – האם קולטים עובדים שגילם מעל 50 ? מעל 45 ?
    נכים ? – הס מלהזכיר
    מוגבלים – רחמנא ליצלן – נתרום להם, נעשה להם "יום טוב" עם הרבה ג'ל בשיער, רק שלא יבואו בקהלנו.
    נארגן יום לימוד , חברותות,בעשרה בטבת, י"ז בתמוז – אבל שהם ישארו מרחוק
    התעללות בזקן, במך, ובנזקק – זה שם המשחק.

  • עופר לנדא   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 9:10

    יש לא מעט נכים. לא יודע להעריך באחוזים, אבל בהחלט יש.

    האם קולטים עובדים מעל גיל 45 או 50? לא יודע. מצד שני, באופן כללי לא תמצאי כמעט עובדים בגילאים האלה.

    מוגבלים? בחברת תוכנה? אולי את רוצה גם שמישהו בעל פיגור שכלי יהיה טייס? את תרצי לטוס עם טייס כזה? לא, ובצדק. מה לעשות – לא כל אחד מתאים לתחום הזה – לא אנשים מוגבלים, ולא אנשים "רגילים".

    מצד שני, לפני שאת רצה להשמיץ, כדאי שתבדקי כמה אמדוקס – כחברה וכעובדים – מעורבים בעזרה לשכבות החלשות – בכסף, בציוד, ובשיעורים שמועברים לילדים ממשפחות הרוסות. וכן – כל שבוע, לפעמים יותר, ולא רק בעשרה בטבת או י"ז בתמוז או כל תאריך אחר שתעלי רק בשם הזלזול.

    וכשתסיימי, את מוזמנת גם לנסות להעלות איזה טיעון הגיוני שיסביר איך תגובתך עונה על תגובתי.

  • קורא   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 10:03

    המהפכה לא באה, לא משנה מה עושים. הציבור מטומטם – הציבור משלם.

  • אורן   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 10:18

    וחוצמזה – אמדוקס לא ממש מחוייבת לסדר עבודה ל"מוגבלים" . אמדוקס היא חברה שמטרתה רווח לבעלי המניות.

    תפקיד המדינה לדאוג לחלשים – בין אם זה ע"י הבטחת הכנסה (לא רצוי) ובין אם זה ע"י הכשרה ומתן תמריצים לעבודה. הרעיון בבסיס ויסקונסין הוא ראוי – הכל עניין של ביצוע על ידי הפקידים.

    ואם כבר אפשר גם לשלב – המדינה תיתן לאמדוקס מענק מסויים או הפחתת מס אם אמדוקס יעסיקו מספר מסויים של "חלשים" (מוחלשים, לא? בשם בפי.סי.)

    אמדוקס עצמה – היא תפקידה לעשות בילינג ועל כל שיעור או תרומה יש לברך.

  • שוקי   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 10:33

    אם מטרת התוכנית היא החזרת אנשים לעבודה אז היא נכשלה – לא רק כאן אלא גם בארה"ב, עוד לפני שהגיע לכאן, היה ידוע לכל שהיא כישלון ובכל זאת המשיכו איתה שם והביאו אותה לכאן.

    וזה בגלל שהתוכנית הזו סכלל לא נועדה להחזיר אנשים למעגל העבודה. היא נועדה
    א. לשלול קיצבאות וכך לחסוך כסף למדינה, בלי קשר לתוצאות.
    ב. להעשיר את היזמים, שהם אנשים עשירים ממילא, בעלי כוח וקשרים פוליטיים, שתפרו לעצמם חלטורה מכניסה.

    התוכנית הזו היא פשוט דרך אלגנטית לזרוק לרחוב את אלו שקוראים להם "מובטלים כרוניים", חלקם הגדול חולי נפש, מפגרים, נכים, וכו'. ה"נצלנים" שתמיד מדברים עליהם הם אחוז זניח במשוואה הזו.

    אתם יכולים לספר לעצמכם כמה שאתם רוצים שזה הגיוני מבחינה כלכלית ושאין כסף לכל הקיצבאות וכו' וכו'. האמת היא שנוח לכם לחשוב ככה כי אין לכם אומץ להתבונן ולראות שנעשה כאן פשע מתועב כנגד החברה בה אתם חיים.

    ולטמבל שאמר שאני "מרקסיסט שלא התפכח" – נסה שוב. אם כבר, אז אני מרקסיסט כיוון שהתפכחתי.

  • אור   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 13:17

    השגיאה של עופר ודומיו הם שהם חושבים שצריך להילחם במובטלים ולא באבטלה – ולא קולטים שיש הבדל בין השניים

  • עופר לנדא   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 15:10

    באמדוקס, אם אתה לא מזכיר/ה או מנהל/ת – אתה מתכנת/ת. ואם אתה לא מזכיר/ה, מנהל/ת או מתכנת/ת – אז כנראה את שייך ל"אגף נותני השירותים", כלומר צוותי הנקיון, המטבח, והביטחון – כולם עובדי קבלן, ולא באחריות אמדוקס.

    אז כמובן שיבוא מי שיבוא ויקפוץ על המשפט "לא באחריות אמדוקס", אבל אני לא רואה אף אחד פונה לחברת כוח אדם בדרישה שאחוז מסויים מעובדיה יהיו אנשים מוגבלים.

  • עופר לנדא   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 15:17

    נכון שיש הרבה מאד אנשים שבאמת אינם מסוגלים לעבוד. מצד שני, יש גם הרבה יותר אנשים שכן מסוגלים לעבוד, אבל אין להם שום מוטיבציה לעבוד – ובמצב שהיה קיים פה במשך שנים – גם לא היה להם אינטרס לעבוד.

    אתה יכול להתייחס לתוכנית כפשע מתועב, אבל מבחינתי פשע מתועב לא פחות הוא מצב שבו אחוז מסויים מהאוכלוסיה עובד קשה ומשלם אחוזים מטורפים משכרו כדי לפרנס אחוזים מטורפים לא פחות מהאוכלוסיה שאינם עובדים – וזה כולל את החרדים והערבים.

    מצב שבו אנשים מקבלים את אותו שכר עבור עבודה כמו שהם יקבלו אם ישבו בבית ויתבטלו הוא פשע, כי הוא מעודד בטלה.

    ברגע שתפסיק את המצב הזה, ותדע שכלל האוכלוסיה שמסוגלת לכך עובדת – יהיה לך קל הרבה יותר להתמודד בכבוד עם אלו שבאמת אינם מסוגלים לעבוד.

  • שוקי   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 15:55

    תרשה לי להגיד לך, עם כל הכבוד – ואני מכבד ומחבב אותך – שאתה פשוט מדבר שטויות.

    נטל המס הגבוה שמוטל עליך, עליי ועל כל מי ששפר גורלו ומשלם מס, לא נועד לממן את הקיצבאות. הוא נועד לממן קודם כל את השחיתות.

    הדוגמא הכי קלאסית: כדי שתהיה לשולה אמבטיה חדשה, המיליארדרים מקבלים הקלות מס.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3408349,00.html

    ולא שאין להם הקלות מס חוקיות. יש אינספור הקלות, ושיטות לתכנון מס שמאפשרות לעשירים לשלם חצי ממך במקרה הגרוע, או בדרך-כלל פשוט לא לשלם.

    לדוגמא, מדוע ממשיכה המדינה לבצע שיפוי מעסיקים ולשלם את חלקם של הבוסים שלך בביטוח הבריאות? לא עדיף שהיו פוטרים אותך מהתשלום הזה? אבל בבחירה בינך לבין הבוסים, אתה פחות חשוב.

    שים לב שאנחנו בעיצומה של רפורמה בתקנות מס הכנסה, שבעקבותיה הבוסים שלך ישלמו עוד פחות. וזה לא כדי לעודד את ההייטק, למשוך השקעות, או כל שקר אחר שסיפרו לך. זה משום שהם נותנים לפוליטיקאים כסף ודורשים תמורה. ראה את זה למשל:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3224651,00.html

    למה אתה חושב שהם תורמים, מתוך אידיאולוגיה? ומה אתה חושב התמורה לתרומה אם לא אותן הקלות מס, רפורמות, פרוטקציות, מכרזים תפורים, הפשרות קרקע, מענקים ממשרד התמ"ת וכו'?

    להאשים את המובטלים במובטלות שלהם זה פתרון הרבה יותר נוח מאשר ליצר מקומות עבודה – זו הסיבה שיש הרבה יותר מדי מובטלים ומקבלי קיצבאות.

    ובכל מקרה, גם אם יש אחוז מסוים של אוכלי חינם – ענישה קולקטיבית שפוגעת גם בנכים וחולים היא מעשה מתועב.

    ולפני שאתה עונה: קיצבת השלמת הכנסה עומדת היום על 1600 ש"ח. כמה אנשים אתה מכיר שרק מתוך עצלות מוכנים לחיות מ-1600 ש"ח? וגם דמי אבטלה, לידיעתך, הם כסף שצריך להיות נואש מאד כדי לקבל אותו. בשנים האחרונות מדינת ישראל עושה כל דבר אפשרי כדי להקשות על אנשים לקבל דמי אבטלה.

    בקיצור: עופר, עובדים עליך, מסבנים אותך ואתה בולע את זה. תפתח את העיניים.

  • ציפור בוקר   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 16:42

    בגלל הבטחת הכנסה? הצחקת אותי. גם נכים שהוכרו כבעלי מאה אחוז נכות (למשל, נפשעית) הקצבה שהם מקבלים היא משהו בסדר גודל של 200 ומשהו שקל. זה סכוןם שגם הצנוע שבצנועים לא יכול להתקיים ממנו. אנשים אלה שורדים, במידה שהם שורדים, בזכות תמיכה מבני משפחה או בזכות עמותת צדקה שמספקות הסעדה וביגוד כמעט בחינם.
    להגיד שמישהו סביר ירצה לא לעבוד כדי להתבטל ולחיות על חשבון קצבאוןת זו ציניות אכזרית או סתם בורות אטומה.

  • עופר לנדא   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 17:15

    נכון, היום הקצבאות מאד נמוכות והיום אין לאנשים אינטרס להיות מובטלים, אבל לא זה היה המצב עד לפני כמה שנים, בשיאן של הקצבאות.

    שיטת הקצבאות היתה גרועה. מאד. זה שהלכו לקיצוניות השניה וביטלו (כמעט) הכל מבלי להשתמש בכסף שהתפנה כדי לדאוג לתעסוקה הולמת – זה כישלון ביישום, לא ברעיון.

    ולכן אני חוזר ואומר – הרעיון של ויסקונסין נכון, אבל היישום גרוע.

    מצד שני זה נכון באופן כללי למדינת ישראל – שהיא רעיון טוב כשלעצמו, אבל היישום קטסטרופלי.

  • quick 475   ביום 7 ביוני 2007 בשעה 17:37

    מי שהגה וביצע ונושא באחריות לאופן ניהולה וביצועה המושחת של תוכנית ויסקונסין הוא אולמרט בתפקידו כשר התמ"ת ולא נתניהו. נתניהו היה מי שהסכים לביצוע התכנית והקצה לה תקציבים כשר אוצר. התכנית בעיקרה היתה תכנית טובה, הביצוע כרגיל כושל ונגוע בשחיתות של אולמרט ומקורביו. בדיוק כמו במלחמה

  • שוקי   ביום 8 ביוני 2007 בשעה 0:36

    ובגלל זה ביבי השמיע עד היום את מחאתו החריפה כנגד תוכנית ויסקונסין במאות… לא, אלפי הזדמנויות.

  • quick 475   ביום 8 ביוני 2007 בשעה 4:59

    השמיע ועוד איך רק שהתקשורת לא מדווחת על דברים רבים שהוא אומר, עושה ושקשורים אליו. רק דוגמה אחת מהשבוע האחרון: דיווחו כלי התקשורת שסטיב פורבס בא לארץ. לא דיווחו שהגיע כדי לקיים עם בנימין נתניהו שיחה פומבית לפני קהל ושבשיחה זו (ע"פ הדיווח היחיד בכל כל יתקשורת שהוא שהזכיר את נתניהו באנרג'י כלכלה בכתבה זניחה ופיצפונת) פורבס הכריז שנתניהו גאון כלכלי בקנה מידה בינלאומי ושפעולותיו להצלת הכלכלה הישראלית נלמדות כדוגמא בעולם כולו. כך גם לגבי תכנית ויסקונסין התריע נתניהו לא פעם אחת שהיא מנוהלת באופן לא תקין אבל כדי לשמוע דרך הצנזורה בישראל צריך להקשיב טוב טוב

  • quick 475   ביום 9 ביוני 2007 בשעה 20:09

    הוא שאמרתי, אולמרט הביא את התוכנית שלכעצמה אינה תוכנית רעה, שיכנע את האוצר לתמוך בה וביצע אותה באופן כושל ומושחת. עכשיו כולם מציגים את נתניהו ולא את אולמרט כאבי התוכנית ואת כישלון ביצועה מנסים להטיל עליו. למה? כי ישנם אנשים שעוד לא הפנימו שלא נתניהו הוא הבעיה שלנו כיום אלא אולמרט ועדת מושחתיו. כולל אלו שמשתפים איתו פעולה כמו ש"ס וליברמן שאמורים להיות ימין, לא? איזה ימין ואיזה נעליים, פרס החתרן הבלתי נלאה והעבודה
    ישראל נתונה בידם של אנשים לא ראויים בלשון המעטה שעושים צחוק מהדמוקרטיה, בזה, בחגיגת השחיתות הכללית, נתניהו לא משתתף. את זה לפחות אפשר לזקוף לזכותו

  • שוקי   ביום 9 ביוני 2007 בשעה 20:41

    אני מסכים כמעט לכל מה שאמרת.
    אני לא מסכים לשני דברים:

    א. שתוכנית ויסקונסין היא כביכול רעיון טוב שהתחרבן. זו תוכנית די מחורבנת במהותה, כי הרוב המכריע של מקבלי קצבת הבטחת הכנסה הם ממילא באמת אנשים שלא יכולים לעבוד.

    זה בזבוז עצום של משאבים שיכול להיגמר או בלי תוצאות, או תוך פגיעה בחלשים, ובסופו של דבר שני הדברים קרו. אגב, אותו הדבר בדיוק קרה גם בארה"ב.

    ב. ביבי לא אשם בתוכנית ויסקונסין, אולמרט אשם. ביבי, לעומת זאת, אשם בקיצוצים בקיצבאות זקנה, בנכים, פגיעה בתנאים של דמי האבטלה וכו' – דברים שהם כשלעצמם שלחו כמה מסכנים לתוכנית ויסקונסין.

    תוכנית ויסקונסין, עד כמה שאני מבין, מתיישבת יפה עם השקפותיו של ביבי. אם הוא היה במשרד התמ"ת היה עושה אותה בעצמו.

    אני לא מאלה שעסוקים ב"אישיות" של ביבי. אני התייחסתי כאן בעיקר להשקפותיו הכלכליות, שהן לא רק לא מוסריות בעיני אלא גם מנותקות מהמציאות.

    אני מציע לך לקרוא את ספרו של זוכה פרס נובל הכלכלן פרופ' ג'וזף שטיגליץ "אי נחת בגלובליזציה". שטיגליץ', שאיננו סוציאליסט או קומוניסט, קורע לגזרים את השיטה הכלכלית שעומדת מאחורי התוכנית של ביבי.

    אתה בסך הכל מדבר לעניין, חבל שאתה לא משתמש בשם שלך.

  • ימימה   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 9:20

    ציפור קטנה לחשה לי שבחברת תוכנה יש מקום לא רק למתכנתים. אי אפשר במקומות אחרים לשלב מוגבלים? (סתם, נזכרתי בבני מפרקליטי אל-איי. טוב, אז פה זה לא אמריקה, ולא סדרת טלוויזיה. אבל יש מקרים כאלה גם בחיים, לא?)

    לא יודעת כמה רלוונטיות יש לזה לנושא, אבל אם הנושא כבר עלה…

  • אסף פדרמן   ביום 4 ביוני 2007 בשעה 23:40

    אני חורג ממנהגי להגיב על דברים כאלה אבל קשה להתאפק. "רעיון טוב ויישום גרוע" זה משפט חסר הגיון בהקשר הזה.

    בפוליטיקה ובמדיניות כלכלית אין דבר כזה. יש יישום, ואם הוא גרוע, אז הוא גרוע ולא יעזרו לך כל הפיתולים. הרעיון הוא לא עקרון מופשט שצף בחלל, אלא הוא הוא התוכנית כפי שיושמה. במקרה של ויסקונסין זה היה גרוע, ונשאר גרוע, ואפילו אתה מודה בזה. אז מה הבעיה? זה פשוט נוגד את תפיסת העולם שלך.

    אז תחליט אם אתה חי במציאות או ברעיונות שלך.

  • שקדיה   ביום 5 ביוני 2007 בשעה 0:14

    הרעיון שעמד בבסיס תוכנית ויסקונסין היה לאפשר למדינה להתנער סופית מהחלשים והנזקקים – להכניסם להסגר, כך שמראם לא יטרוד את חיינו "המושלמים".
    מכרו לך, עפר, כמו לרבים אחרים, שזו הדרך להחזיר למעגל העבודה "מובטלים כרוניים", ואם בדרך נעשתה דה-לגיטימציה למרבית המובטלים, זה הרי רק שירת את המטרה אליה שאף האוצר בראשות ביבי. עובדה – עליך זה עבד!
    לתשומת לבך: אחוז המובטלים הכרוניים הגדול ממדינה מצוי במגזר החרדי, אך בהם לא העז ביבי לפגוע. לא אותם תמצא מתבזים בעבודות כפיה ובשכר מתחת למינימום. את מי כן תמצא שם? את מי שאין לו ברירה, את אלה שחברות כמו אמדוקס לא מוכנות לראות ממטר, ולכן אפשר לנצל את חולשתם.
    התנהלות המדינה כל כך לא הומאנית, נצלנית ומרושעת, שממש מפתיע אותי שאתה, כאדם מאמין, מוכן בכלל לסנגר עליה.

    ואגב "אגף נותני השירותים" – נורא נוח להפיל את האחריות על חברות קבלניות (זה לא אנחנו, זה "הם"). אבל האם חשבת מהי הסיבה שאמדוקס לא מעסיקה את נותני השירותים בעצמה? האם הם פחות שווים ממך, מהמתכנתים או המזכירות? האם הם אינם משרתים את החברה בדיוק כמוכם?
    נשמע הזוי? ובכן, יש חברות הוגנות (מעטות) שעדיין עושות זאת, ובמקום לשלוח את עובדיהן לפעילות התנדבותית למען הקהילה (ולהאדרת שם ההנהלה), דואגות לרווחת העובדים כולם ובני משפחתם.
    בשפה שכבר שכחנו, קוראים לזה סולידאריות.

  • שקדיה   ביום 8 ביוני 2007 בשעה 12:09

    "יש פה כיום מצב נדיר שהאוצר והתמ"ת משקיעים בתוכנית יחד". – דברי הגאון הכלכלי, נתניהו, בטקס החתימה עם 4 החברות הפרטיות על החוזה להקמת מרכזי תעסוקה לשילובם של "מובטלים כרוניים" (פברואר 2005).

כתיבת תגובה