האשה המושלמת, המהדורה היהודית

1
"בית נאה ואשה נאה וכלים נאים, מרחיבים דעתו של אדם".
פנטהאוז, עם כוסית ו-Core 2 Duo – האם זה כל-כך פשוט? לא ממש.

שם התואר "נאה" הוא חמקמק; לא מדובר על אתטיקה בלבד, שהרי "שקר החן והבל היופי, אשה יראת השם רק היא תתהלל". וצריך לזכור שבכתובים, מושגי החכמה, האמונה והאהבה, כרוכים זה בזה. "שימני כחותם על לבך, כחותם על זרועך" אומרת המספרת בשיר השירים לאהובה; במחשבה היהודית העתיקה, האסתטיקה כמו האירוטיקה הן פתח להתעלות רוחנית. הסנסואליה הדתית הזו היא תיבול לחיי הרוח. אבל בשביל לקיים עושר רוחני צריך קודם כל לספק את הבסיס החומרי. "אין קמח, אין תורה". בימינו אומרים "אין ידיים אין שוקולד".

2
מה זה למשל, "בית נאה"? תחשבו על תפאורת ביתה של המספרת, השחורה והנאווה כאהלי קידר וכיריעות שלמה, של שיר השירים. זהו בית שיש בו "סתר מדרגה" (כמו "יונתי בחגבי הסלע, בסתר המדרגה"). שיש בו מקום נקי לישון בו ומקום שבו אפשר לרחוץ את הרגליים (ולכן "איככה אטנפם").

3
בתוך הבית הזה, סביבו, ובעולם הספרותי או האמיתי שבו הוא התקיים, יכולים שני אנשים להגיע לשיאים רוחניים של חיזור אינטלקטואלי, כמו אלו שמסופרים בשיר השירים. דברי אהבה שמתובלים במטאפורות אירוטיות עזות, אך מבוטאים באופן שמעיד על התמצאות פנומנלית בכתבי הקודש. ואם אפשר להעניק לטקסטים הללו פרשנות נוספת, שבה הם מבטאים את אהבת הקב"ה לכנסת-ישראל, אזי אין פלא שרבי עקיבא אמר ש"לא היה העולם כדאי כיום שניתן בו שיר השירים". זוהי לא רק יצירה ספרותית אדירה, אלא הישג אינטלקטואלי בעל אופי דתי, כזה ש"מטמא את הידיים". כי בכתובים, כבר אמרנו, מושגי החכמה, האמונה והאהבה כרוכים זה בזה.

4
בית זה באמת חשוב. אפילו בארץ-ישראל, ואפילו בתל-אביב החמימה. במיוחד ביום שבו היה לנו כאן לראשונה הוריקן [ynet]. כמובן, הוריקן שמותאם לתרבות המקומית – הוריקן דמיקולו. הוריקן בייבי, אם תרצו, כמו עלי בייבי. הוריקן צעצוע, כמו עבריין צעצוע. הוריקן גמדי, כמו גזר גמדי. ובכל זאת, הוריקן – תסתכלו בתמונות.

ואנשים זקוקים לבית, ולבית שמחזיק. "שלא יפול עליי, שלא יפול על עצמו, שלא ייגמר לי", כדברי המשורר. למקום שאפשר לחזור עליו; למקום שאפשר לסמוך עליו. בית נאה הוא בית שאפשר לסמוך עליו.

5
אנשים זקוקים, אם כן, לבית נאה – שאפשר לסמוך עליו. לאשה נאה – שאפשר לסמוך עליה. ולכלים נאים – שאפשר לסמוך עליהם. זו הפרשנות שלי. ולאור ההבנה הזו אני מבין גם את "אשת חיל", הלקוח מספר משלי.

"בטח בה לב בעלה ושלל לא יחסר" – פשוט תסמוך עליה, אומר הכתוב, זה ישתלם לך. ובאמת, אין כמו אשה שאפשר לסמוך עליה (כמו זוגתי היקרה).
 
6
אז מהי אשת חיל? ננסח לרגע את הרעיונות שמביע השיר בשפת-ימינו: "אשת חייל" היא קודם כל אשה שעושה לך טוב. זו אשה חרוצה, פעלתנית ובעלת תושיה, אך גם אשה אמפתטית, מוסרית, דעתנית, ולא פחות חשוב – אשה שיודעת לדפוק הופעה. אך מזהים אותה? היא יכולה להיות כוסית, אבל לא הכוסיות דומות – לכו על אחת עם נשמה. הטקטס המלא כאן.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • צפונית   ביום 5 בינואר 2008 בשעה 10:36

    אשרי המוצאת איש חיל ובר לבב.
    אשרי המוצאים שותפים טובים לחיים, גם אם לא כלילי מעלות.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   ביום 5 בינואר 2008 בשעה 16:05

    המשפט עצמו מקומם: "אדם" הוא הנושא ואשה איננה אדם, היא אחד משלושה אלמנטים שהאדם-הזכר צריך כדי שתרחב דעתו.
    "בית נאה, בן זוג נאה וכלים נאים
    איך זה נשמע?
    כל העיסוק ברווחתו של הזכר מרגיז נתנשא וגזעני

  • Day-Walker   ביום 7 בינואר 2008 בשעה 15:40

    ילדות בנות 14 מנסחות את זה הרבה יותר טוב ממני:

    "אויש תנוחי!"

  • אורה לב-רון   ביום 5 בינואר 2008 בשעה 12:33

    אבל שכחתי, האשה היא לא הסובייקט, לכן מהללים אותה כמי שמתאימה לטייסים, ולא כטיס.
    אם כי, כמובן, כשיר אהבה לאשתך זה אחרת לגמרי…

השאר תגובה