דוד מרחב ונערי ההפקר

קראתי מתוך השתוממות אמיתית את מאמרו של שכני דוד מרחב, הנרטיב הפלשתיני והרדיקלים החדשים. התזה שמרחב מציג היא פחות או יותר עידון טקסטואלי לסרטון ההסתה החמור נגד דב חנין שהועלה ל-YouTube לפני כחודש.

אקדים ואומר שלדעתי מרחב הוא ללא ספק אינטלקטואל – או לפחות תחקירן טוב וכותב רהוט, שגם מזדהה בשמו האמיתי. בכך הוא כבר עדיף על רוב החברים בקבוצה הקטנה של תומכי חולדאי ברשת (שרובם – עד כמה שניתן לקבוע – קשורים עסקית עם חולדאי ו/או עם הקמפיינרים שלו). אבל דווקא בתור שכזה, הטרמינולוגיה בה הוא משתמש מטרידה מאד, השגיאות העובדתיות שלו נראות מגמתיות, ותוכן דבריו הוא לא פחות ממפחיד.

הוא מדבר על "ההסתה החמורה נגד רון חולדאי שעומדת ביסוד הקמפיין של דב חנין" (ההדגשה שלי), וכמובן – לא מספק שום דוגמא שתסביר את השימוש במילים החריפות האלה. הוא מספר באריכות על שורת מכריו מהשמאל, אחד מהם הוא אש"פיסט שהתאסלם, אחרים מכורים ל"חזון החרבתה של ישראל", ועליהם הוא מוסיף כהנה וכהנה מרקסיסטים ומאואיסטים, אנרכיסטים וקומוניסטים, כשכל הדרכים מובילות – כמה מפתיע – לדב חנין שהוא על-פי הגדרתו "כוהנו החדש של השמאל הרדיקלי בישראל", לא פחות.

הוא מבטיח ש"ההסתה הפרועה כנגד חולדאי תהיה כאין וכאפס לעומת זו לה יזכה נתניהו". וכדאי לקרוא פעמיים את המשפט הזה: "השאלה היא האם נתניהו יהיה חכם דיו כדי לנקות את אורוות השמאל הרדיקלי ולאוורר את האקדמיה על-ידי גדיעת השרשרת הפוסט-ציונית בה" (ההדגשה שלי).

במילים אחרות: מר מרחב הצעיר ממליץ לבניימין נתניהו, אם וכאשר ייבחר, לסלק ממוסדות האקדמיה אנשים בעלי דעות פוליטיות מסויימות (במאמר מוסגר אומר שלדעתי על רקע אירוע ההתנקשות בשטרנהל, האמירה הזו כשלעצמה יכולה להיחשב להסתה).

ולשיא הוא מגיע בטענה המרומזת – ויסלח לי אם שגיתי בהבנה – כי תומכי חנין כמוני עתידים להפוך לטרוריסטים "שירצו לעשות מעשה ולהתחיל לפעול 'באמת' לאחר שיראו את אכזבתם הרבה בזירה האלקטורלית" (!).

בקיצור, תחת מעטה הדמגוגיה והניסוחים המהוקצעים, מרחב מציג השקפה פאשיסטית, קורא למקארתיזם, ומטיל רפש לא רק בדב חנין – אלא גם בי. ומעבר לכל, התזה שלו פשוט מופרכת מיסודה.

עובדות על דיוקן

על עצמי אני יכול לומר (רק על עצמי לספר ידעתי וכו'), שאני רואה עצמי כציוני, גאה ביהדותי ושמעולם לא חשבתי להצטרף לארגון טרור – ימני או שמאלני. אם כי עליי לומר שנראה לי שלו הייתי שוקל לעשות זאת, היו לי יותר אפשרויות בימין מאשר בשמאל.

על חבריי הבלוגרים התומכים בחנין אני יכול לומר שרובם, עד כמה שאני יודע, מגדירים עצמם כציונים, מתנגדים לכל צורה של אלימות ואינם בעלי השקפות מרכסיסטיות.

על חברי עיר לכולנו אני יכול לומר, שמדובר באוסף מדהים וחסר תקדים של אנשים שאכפת להם, שביניהם בעיקר מצביעי עבודה, מרצ וליכוד ורק חלקם הקטן הצביעו לחד"ש. יש בתנועה הזו גם מרכסיסטים, אבל יש בה גם חובשי כיפות וזה לא הופך אותה לש"ס, ויש בה גם ייצוג ניכר לנשים וזה לא הופך אותה למפלגה פמיניסטית והיא נתמכת על-ידי אוהדים של שתי קבוצות ספורט וזה לא הופך אותה לקבוצת כדורסל.

על דב חנין אני יכול לומר שמדובר באדם ישר, אינטליגנטי, רציני ויסודי (מין תשובה שמאלנית לבני בגין, אם תרצו) אבל מעל לכל – איש רודף שלום שכל קשר בינו לבין אלימות, טרור או קיצוניות כלשהי נמצא רק במוחו הקודח של דוד מרחב, או בתוכניות הקמפיין ה"אדלריסטיות" של חולדאי.

זה לא סוד שהם לחוצים וזה לא מפתיע שהם נגררים לקמפיין שכולו דמגוגיה, דיסאינפורמציה והסתה פרועה. אולי זה רק אני, אבל נדמה לי שהם עשו טעות אסטרטגית שתזיק להם יותר מכל דבר אחר.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • לורד אחר   ביום 26 באוקטובר 2008 בשעה 23:46

    איך אמנון לורד מופיע כאן. ודוד מרחב התחיל לכתוב במקור ראשון. וזה כבר הופך את ההגיון הפנימי של דה מרקר ליותר מרחב מסתם סימפטום של מקארתיזם מקומי.

  • ערדי   ביום 27 באוקטובר 2008 בשעה 16:05

    נשאלת השאלה אם בכלל יש דרך לבטא דעה שונה בלי שתחשב הסתה?

    מרחב, להבנתי (לזכותי יאמר לפחות שקראתי את כל המאמר שלו) מדבר על טשטוש הקו בין שמאל לשמאל קיצוני, כשהוא מביא את חנין כדוגמה למועמד מרקע שמאלי רדיקלי שמגיע למקום שיש לו סכוי להבחר לראשות ת"א. מה הבעיה עם זה?

    מרחב הביע דעה שאתם לא מסכימים אתה ולכן אתם ממסגרים אותו כ"מסית", פשיסט ולא פחות מגבלס (השוואה, עם כל הכבוד, שכבר עוברת את הגדר מ"מופרכת" ל"מופרעת"). זה, למי שלא מבין, בדיוק מקארתיזם,

    (או, ושימו לב איך אמנון לורד מופיע כאן! שיואו!)

  • שוקי   ביום 27 באוקטובר 2008 בשעה 17:20

    הנה, אתה הבעת דעה שונה ואני לא חושב שאתה מסית, סתם טועה.

  • ערדי   ביום 27 באוקטובר 2008 בשעה 20:36

    דרור, ברמה העירונית אני מסכים עם חנין לגמרי. (חוץ מזה שאני לא מאמין שהוא באמת יוכל להוריד את מחירי הדירות)

    אבל מרחב צודק כשהוא מצביע על התמיכה בחנין כדוגמה לתופעה של טשטוש בין שמאל קיצוני לשמאל ציוני. ההפרדה בין חנין הערוני לחנין המדיני מלאכותית – אם חנין היה בא מ"מולדת", לא היית מתייחס לדעות הפוליטיות שלו?

    שוקי, זו לא חוכמה להגיד שאני לא מסית כשבעצם אני לא כותב נגד חנין 🙂 ההתנפלות על מרחב, כאן ובתגובות אצלו היא דוגמה לשיח הרבגוני, הפתוח ורחב האופקים ברשימות בפרט ובברנז'ה בכלל, ואני חושב שאולי על זה דוקא תסכים אתי.

  • שוקי   ביום 28 באוקטובר 2008 בשעה 3:04

    תפסיק להתפלפל. העניין די פשוט.

  • עמנואל   ביום 28 באוקטובר 2008 בשעה 3:37

    דוד מרחב? אנטלקטואל?! פחחח. אולי אינטלקטואל וונאבי.

    האמת שהוא לא שווה את כל המילים שהקדשת לו. הוא עוד אחד מה"מתפכחים", שכמו כל מתפכח/חוזר בתשובה רץ להוציא את דיבת המקום ממנו הוא בא לרעה.

  • בני   ביום 28 באוקטובר 2008 בשעה 14:15

    את מצחצחת שינים? גם גבלס היה מצחצח, לא שאני משווה.

    אופס, יצאתי גבלס.

  • שוקי   ביום 28 באוקטובר 2008 בשעה 14:23

    אתה צודק. ההשוואה הנכונה יותר היא לדז'רז'נסקי, מקים המשטרה החשאית של סטאלין, שזכור בזכות המימרה "כשאנשים מפחדים יש שקט".

  • ערדי   ביום 31 באוקטובר 2008 בשעה 1:55

    אין ספק, דוד מרחב, בחור שכותב כל מיני דעות בבלוג שלו ומדי פעם במקור ראשון, הוא בדיוק כמו שר התעמולה הנאצי או לחילופין מקים המשטרה החשאית של סטאלין.

    רק בריאות, חברים.

  • אסתי   ביום 26 באוקטובר 2008 בשעה 16:16

    כי אני נשברתי עוד הרבה קודם ולא ידעתי כלל שהגענו בסוף להסתה חדשה כנגד חנין וכנגד אנשים כמוני וכמוך התומכים בו ובתוכניתו לגבי עירנו האהובה..
    עכשיו בעקבות דבריך קראתי ומה אומר – חבל עד מאוד שגבלס כבר לא איתנו הוא היה שמח לארח אצלו כותבים כאלו.

  • האזרח דרור   ביום 26 באוקטובר 2008 בשעה 16:26

    1.
    חלק מזה מעט באשמתנו – לא הגדרנו שם לחזון העירוני של עיר לכולנו – ובלי שם כזה אנשים מחשפים מתחת לבלטות מה חנין בעצם רוצה

    התפיסה האורבנית של דב חנין ואנשים אחרים בעיר לכולנו – שחלק מהם בימין הכלכלי וחלק בימין המדיני

    היא "עירוניות מתחדשת"
    http://ecowiki.org.il/index.php?title=New_Urbanism

    אני לא יכול לחתום לכם שזה מדוייק – אבל זה הרבה יותר מדוייק מלהגיד שהרפולביקאים הם בעד קפיטליזם א וכלכלה שמרנית ולכן מלאימים בנקים

    חוצמזה
    בשלב זה של הבחירות כדאי ללכת קצת על פופליזם טיפשי ודבילי (מלבד זה שהוא לשם שינוי עובדתי לגמרי)

    – חודלאי טוב למכוניות (בונה חניונים, בונה מתחמים שמעודדים נסיעות), מכוניות צורכות דלק רב (רוב הדלק המיובא לארץ) וצריכה כזו תורמת לביקוש הנפט , הדבר משפר את המצב הכלכלי באיראן (שכלכלתה תלויה במחירי הנפט וכן כמות הסיוע לטרור שהיא מעניקה)

    – אז נע באוזן – קול לחולדאי = קול לאיראן.

  • איריס   ביום 26 באוקטובר 2008 בשעה 20:51

    אין לשפוט את מרחב למעט בקשר להסתה הכלולה בדבריו נגד אנשים ספציפיים (ואת זה עשית כאן בצורה יפה).
    הכישוף הביביסטי דבר ידוע במקומותנו (הוא קוסם הוא קוסם), ויש לו תאריך תפוגה פחות או יותר קבוע על האריזה. לא נורא. יבוא נתניהו, יחלק את ירושלים, ומרחב יצטרך לחפש תשובות חדשות ל"קואן" הציוני שהפיל חללים רבים, וגם טובים.

    צריך לקבוע תסמונת ייחודית של "נפל במילוי המשוואה יהודית ודמוקרטית". קורה במשפחות הכי טובות.

    החלק התלוש לחלוטין מן המציאות במאמר הזה קשור דוקא לבחירות בתל אביב. דב חנין זוכה לתיוג של "אקולוגי ימני" בשמאל הרדיקלי השיטתי שמרחב סוקר. רון חולדאי הוא מה ? שמאל גם כן, במונחים של מרחב (בטח שמאלה מאולמרט גם במתכונת החדשה שלו).
    בקיצור, אנחנו חוזים בסימנים מוקדמים לבחירות, ובחייזרים של נתניהו. זה היה בדיוק כך ב 96.
    ביני לביני אני תוהה איך אפשר לראות בנתניהו ציוני בכלל, כאשר זיקתו ליהדות עוברת דרך טקסי כישוף פנטקוסטליים ואוונגליסטיים. אבל כניראה יש לו איזה את זה. הוא כמו מטיף במיסיון מן הסוג המסורתי, שמביא את רוח הקודש לצאן המאמינים שמייד נולדים מחדש ומתכחשים לכל מה שהיו לפני כן. סקס אפיל ? אולי. אבל
    גם זה יעבור.

  • האזרח דרור   ביום 27 באוקטובר 2008 בשעה 17:44

    הביעה עם זה שהדעה העירונית של חנין היא לא שמאל קיצוני – אלא דבר שהופך יותר ויותר מקובל ביותר ויותר מקומות בעולם

    מי שנמצא במקום קיצוני זה הגבארדיה השלטת בארץ שלא מוכנה להפרד מהרכב הפרטי בשום פנים ואופן כאילו לישראל יש את מרחבי הפרא לפרבור כמו ארה"ב ואת המשאבים הכספיים לייבא מליונוי טונות של דלק

    הבעיה שאחרי ניתוח כל כך ארוך ומופרך כל כך – שבו אם אתה תומך בחנין אז אתה בטח במחרתת של מאו – אין בכלל התייחסות לחזון העירוני

    אנשים כמו חלק גדול מהימין וגם שלי יחימוביץ חרדים כל כך לסמלים של הציונות – שהם מתעלמים לגמרי מהנתונים היבשים- העולם נמצא במשבר כלכלי וסביבתי – ואתם כאן משחקים בסמלים ובמי שר התקווה יותר יפה

  • אסתי   ביום 28 באוקטובר 2008 בשעה 11:17

    ואיך בדיוק אתה מגדיר את הטקסט הבא:

    תל אביב היא בבחינת משל להתפתחויות האלה. כדי להבין את המטרות האמיתיות של ההסתה החמורה נגד רון חולדאי שעומדת ביסוד הקמפיין של דב חנין, צריך להבין את האסטרטגיה של הקומוניסטים הישראלים. האינדוקטרינציה המרקסיסטית שעוברים לא מעט אנשי שמאל שערקו למחנה הקומוניסטי ומצטרפים עתה בגלוי לחד"ש, היא זו שיוצרת בסופו של יום את האווירה הכללית בה יהיה מיעוט נחוש ואיתן שלא יסתפק רק באנטי-ציונות אלא גם יעשה מעשה. אותו קאדר יקבל חיזוק אדיר אם וכאשר ינצח, בסופו של דבר, נתניהו בבחירות הכלליות ההולכות ומתקרבות לאחר שתתפוצץ בועת לבני. אותם מיליטנטים חדשים ומתוסכלים יחושו כי על גלי "סוף הקפיטליזם" עליהם "לחצות את הגבול" וגם "לעשות מעשה".

    כי זה באמת חביב ונחמד שמאשימים אותי כמי שמתכוון לעבור את הגבול ולעשות מעשה . וזה מעניין כי אני למשל עוד לא חשבתי על השלב הבא בו נתניהו יחזור להיות ראש ממשלתנו, אבל שמחתי לגלות שיש מי שיודע מה יהיה המהלך הבא שלי כשיקרו הדברים "הנוראיים" האלו. אז לפי ההגיון שלך אני צריכה לשמור על שתיקה ולא להגיב?
    מעניין, איך אתה היית מגיב למקרא רצח אופי והסתה כזאת שעושים לך.

    ו… כן. גבלס. בהחלט. חשבתי לרגע לחזור בי מדברי אבל למקרא חוזר של הגיגי החוזר בתשובה, אני יותר מבטוחה בהגדרה הזו. אגב, לא השוויתי אותו לגבלס. ממש לא היה בכוונתי לתלות אותו באילנות כה גבוהים, רק ציינתי שבהחלט היה יכול למצוא עבודה במשרד הפרופוגנדה הנאצי.
    בעיקר לחושך העובדה שאימץ בחום את דברי הדמגוג הגדול שאמר שאם תחזור על שקר מספיק פעמים הוא יתפוס. וזה מה שהוא עושה בעקביות בבלוג המרתק שלו.

כתיבת תגובה