מע"מ על ירקות ופירות = רשעות וטיפשות

ראשית, בקשה: הצטרפו לקבוצת הפייסבוק נגד המע"מ על הירקות והפירות.

ואם לא ברור לכם מדוע זה חשוב, אני מקווה שאחרי קריאת הפוסט הזה תבינו.

ייתכן שהרעיון להטיל מע"מ על ירקות ופירות הוא אכן תרגיל, שמטרתו למשוך את האש ממעשי עוול אחרים שכלולים בתקציב המדינה החדש לשנים 2009 ו-2010 (תודה מיוחדת לשלי יחימוביץ', אגב). רק שבמציאות הישראלית, העולה תמיד על כל דמיון, הגזרה הזו עוד עלולה להישאר רק בגלל העייפות והאדישות של אזרחי ישראל.

רשמית, המטרה היא להעשיר את קופת המדינה ב-1.8 מיליארד דולר בשנה. מעשית, כפי שניתן ללמוד מהניתוח המצויין של טל (בפוסט מע"מ על ירקות ופירות) מדובר כנראה בקצת יותר ממיליארד ש"ח – בדיוק תוספת התקציב ששר הביטחון אהוד ברק הביא איתו השבוע חזרה למעוז אוכלי החינם מספר 1 בישראל (הקרייה בתל-אביב. כל מי ששרת שם יוכל לספר לכם על הבטלנות. תשאלו).

להטיל מע"מ על ירקות ופירות זו קודם כל רשעות. הניזוקים העיקריים מהמהלך הם אנשים מהעשירון התחתון, שניזונים בעיקר ממה שהם קונים בשוק – בחצי עד שליש המחיר מאשר בסופר ברחוב פנקס בתל-אביב, שבו אהוד ברק קונה את המזון שלו (כלומר, מישהו קונה בשבילו).

המהלך הזה, יחד עם הגדלת המע"מ באחוז, הם גם צעדים חונקי-צמיחה. וזה לא שאין אלטרנטיבות.

רק בשביל לסבר את האוזן: "ההוצאה הכוללת לתצרוכת" של העשירון העליון גדולה פי 6 לערך מההוצאה החודשית הכוללת של כל אזרחי ישראל על ירקות ופירות. כלומר, כדי להכניס למדינה סכום דומה אפשר היה להגדיל את המע"מ בשיעור נמוך בהרבה מאחוז אחד, על מוצרים שרק העשירון העליון קונה.

זה היה מצחיק לולא זה היה כל-כך עצוב – בראייה אסטרטגית אי אפשר להתעלם גם מהעובדה שמיסוי על ירקות ופירות יעלה לנו בטווח הארוך הון עתק בהוצאות על שירותי בריאות (שווה להציץ בזה).

בקיצור, תצטרפו לפייסבוק. (מה יצא לנו מקבוצת פייסבוק? עיינו בתגובות).

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.   ביום 15 במאי 2009 בשעה 20:10

    *

  • דרור   ביום 15 במאי 2009 בשעה 20:17

    למה שלא יימצא איזה פרלמנטר חרוץ שיעביר הצעת חוק למס בולים על פירות וירקות? בפירות וירקות בעלי קליפה אין מניעה להדביק את הבול על הפרי/ירק, ובפירות נטולי קליפה, למשל גרגרי רימון בקופסה, אפשר להדביק על הברקוד של הקופסה. השלב הבא יהיה הטלת מס שבח על האבוקדו. בחוק זה, "אבוקדו" – במשמע גם גויאבה.

  • דרומי   ביום 15 במאי 2009 בשעה 20:39

    אני מאוד נגד מע"מ על פירות וירקות. אבל עוד לא הבנתי איך קבוצה בפייסבוק תשפיע במשהו על הסיכויים למנוע אותו.

  • איה   ביום 15 במאי 2009 בשעה 21:00

    מה שממש עצוב בכל העניין הוא התגובה: "הצטרפו לקבוצה בפייסבוק". היום שבו המחאה השמאלית הרפה במילא הפכה באופן רשמי לשורת סטאטוס הוא יום עצוב. אני מציעה דקה דומיה.

  • שוקי   ביום 15 במאי 2009 בשעה 21:56

    דרומי, תודה ששאלת. איה, תודה שהשמעת את דעתך הכה מלומדת ונבונה.

    לו כמה מהאנשים שמכנים את עצמם שמאלנים היו עסוקים פחות באוננות ובביקורת על אחרים, ויותר בפעילות, אז דברים היו נראים אחרת.

    אני לא מדבר על פעילות אינטרנטית אלא על פעילות פוליטית בכלל, ומי שמכיר אותי יודע שאני גם יוצא לרחוב, לא רק יושב ליד מקלדת.

    אינטרנט בכלל ופייסבוק בפרט הם אמצעים ולא מטרות – אמצעים שמשמשים בעיקר להפצת רעיונות ולתקשורת בין אנשים.

    קבוצת פייסבוק, באופן ספציפי, מאפשרת ליצור קשר עם כל חבריה כשרוצים לתאם פעילות משותפת. למשל, אפשר להודיע לכל חברי הקבוצה מתי מקיימת הפגנה או פעילות מחאה אחרת שבה הם יכולים להשתתף.

    המציאות היום היא שגם פוליטיקאים רבים (או העוזרים הפרלמנטריים שלהם) וגם חלק גדול מהעיתונאים, עוקבים בדבקות אחרי הפעילות הפוליטית ברשת. הפעילות הזו משפיעה על הדיון הציבורי, השפעה שגדלה משנה לשנה. אפשר להיות חלק מזה או שלא.

    ללעוג לזה? כן, אני מניח שאפשר גם ללעוג לזה. לדעתי הלעג הזה משקף התנשאות, שטחיות, בורות וקוצר ראות, אבל מה אני מבין.

  • חנה בית הלחמי   ביום 16 במאי 2009 בשעה 10:36

    וגם כתבתי על המע"מ על פירות וירקות כשהתפרסם (ע"י שלי יחימוביץ') חוק ההסדרים, שבינתיים המע"מ הזה הוא כמעט כל מה שנותר ממנו.
    http://www.notes.co.il/hanna/55503.asp

  • חנה בית הלחמי   ביום 16 במאי 2009 בשעה 10:42

    אני מוחה על דבריך מן העיקר. אני אישית חושבת שהפגנות של 20 איש מול חומה בצורה הן עניין פאתטי שמוריד מהאפקטיביות של המאבקים החברתיים, ולכן מעולם לא מצאת אותי בכזו, ומעט מאוד פעמים בהתכנסויות פוליטיות למיניהן. למרות זאת, אני בספק אם אתה יכול לומר שאני לא פעילה חברתית, שקולי לא נשמע ואף פה ושם משפיע.
    קבוצת פייסבוק, מלבד היותה קבוצת דיווק יעילה, היא בעיקר גימיק למינוף כתבות בעיתון – שזה עניין חשוב לכשעצמו ולכן אני מצטרפת.
    אני מסכימה אתך שהאינטרנט הוא זירה משמעותית (אני כאן כבר שנים רבות, וזה עובד) ומסכימה שרבים וטובים מבקרים את הפעילות במקום לפעול בדרך משלהם או פשוט לשתוק. אבל זה טבע האדם. בהינתן ואין לנו אלוהים ורבי שמכבים את כפתור החשיבה העצמאית במוח, הרע ההכרחי הוא ריבוי דיעות ומחלוקות פנימיות במחנה. גם איתן, הקמנו מדינה והרסנו ארותה. משמע – אנחנו מסוגלים למעשים גדולים 🙂

  • שוקי   ביום 16 במאי 2009 בשעה 13:45

    אני לא זוכר שאמרתי משהו על הפגנות של 20 איש.

    בכל אופן, הכל תלוי בקונטקסט – צעדת היחיד של ויקי קנפו לא הייתה פחות חשובה או משפיעה מהפגנת ה-200 אלף נגד הסכמי אוסלו ב-1993, למשל.

    ותמיד צריך להתחיל מאיזשהו מקום. במעגל הראשון של פעילי עיר לכולנו היו עשרות אנשים, שבסופו של דבר הביאו כ-1200 מתנדבים ו-36,000 מצביעים.

  • גרידג'   ביום 16 במאי 2009 בשעה 14:24

    כתבת:

    "בראייה אסטרטגית אי אפשר להתעלם גם מהעובדה שמיסוי על ירקות ופירות יעלה לנו בטווח הארוך הון עתק בהוצאות על שירותי בריאות."

    אולי – אם אנו מקבלים את הטענה שאנשים יצרכו פחות פירות וירקות. אבל אין סיבה שנמהר לקבלה.

    אם אכן יוטל מע"מ על פירות וירקות זה יהיה מעניין לראות האם ההוצאה על פירות וירקות לנפש תרד. לדעתי היא לא תשתנה (אלא תעלה או תרד באופן זניח). ייתכן שאנשים שזורקים חלק מהתוצרת שהם קונים לפח האשפה יגלו יותר אחריות ויקנו פחות סחורה מיותרת. תוספת של 14 ש"ח לשבוע* תורגש רק כאשר המינוס יגדל בסוף השנה. ואז אנשים ידחו רכישה של מוצרים אחרים. הטענה כאילו יש כמות גדולה של אנשים שחיים "על הקצה" ומוציאים כל שקל על מוצרים בסיסיים היא טענה מעניינת שאינה נתמכת בסימוכין. למשל – בשיחה שערכתי לאחרונה עם האזרח דרור הבעתי תמיהה כיצד משפחה שכיחה מג'לג'וליה** נהנית הכנסה של 5-6 אש"ח ואף על פי כן מחזיקה מכונית***. כמה כסף הם מוציאים על החלפת המכונית? נניח 18,000 ש"ח פעם ב-4 שנים. אם יעכבו את החלפתה ב-8 או 10 חודשים יחסכו סכום העולה על הנזק שבמע"מ על פירות ירקות. וזו רק דוגמה. אני לא נכנס להוצאות אחרות, כמו הוצאה על טלפונים סלולריים.

    אשר לרמיזה שלך לפיה עדיף לקצץ אוכלי חינם בקריה (ואולי גם במעוזות ממשלתיים אחרים) – אני כמובן תומך בחום.

    * לפי טל גלילי.

    ** שנמצאת בתחתית הסולם, תחתית אותה היא חולקת בעיקר עם משפחות מרובות ילדים מהמגזר החרדי.

    *** ניתן להסיק זאת מנתוני הלמ"ס 2005-6

  • שוקי   ביום 16 במאי 2009 בשעה 14:54

    בוא נסתפק הפעם בעניין ג'לג'וליה:
    אם משק בית ממוצע בג'לגו'ליה מחזיק רכב אחד ונהנה מהכנסה של 5-6 אלף ש"ח, זה לא אומר שלכל בית בג'לג'וליה יש רכב ו/או הכנסה של 5-6 אלף ש"ח.

    ייתכן, למשל, שלמחצית התושבים יש הכנסה של עשרת אלפים ש"ח לחודש ושני רכבים ולחצי השני יש הכנסה של 1000 ש"ח לחודש ו-0 רכבים. אז את הבעיה של החצי השני פתרת – אבל מה עם החצי הראשון?

    אגב, "רכב" זה גם סובארו לאונה 1300 סמ"ק מודל 1981, עם מחיר שוק של משהו כמו 2000 ש"ח.

  • גרידג'   ביום 16 במאי 2009 בשעה 17:06

    1. לא כתבתי משפחה ממוצעת בג'לג'וליה כי אם משפחה שכיחה.

    2. המכונית השכיחה בכפרים הערביים היא באמת ישנה, אבל לא הייתי נסחף עד סובארו לאונה 81. המכונית השכיחה בכפר הערבי היא בת 10 עד 15 שנה. אוטו בן 12 שנה נרכש כאשר היה בן 10 (נניח). הוצאה של 20,000 ש"ח עבור רכב בן 10 היא סבירה. אבל גם אם מחליפים רכב פעם בחמש שנים ומוסיפים רק 10,000 ש"ח זה עדיין 2,000 ש"ח בשנה, סכום הגבוה במאות אחוזים מתוספת המע"מ. אני מבקש לזכור שמדובר בהוצאה אחת מתוך מכלול ההוצאות שיש על רכב, ושאחזקת רכב היא הוצאה אחת במכלול ההוצאות של משפחה.

  • שוקי   ביום 17 במאי 2009 בשעה 2:17

    כשדיברתי על "האנשים שמכנים את עצמם שמאלנים" לא התכוונתי לנדב.

    אין לי שום טענות לנדב, להפך. עניתי לשאלה שלו כמיטב יכולתי.

  • הדס שיינפלד   ביום 17 במאי 2009 בשעה 7:20

    אני שמעתי את ד"ר רחל אדטו בטלויזיה, והיא נתנה תשובה משכנעת לטיעון "בריאות הציבור" לדעתי.
    אם כבר דואגים לבריאות הציבור – למה לא להטיל (או להגדיל) את המס על הדברים שבאמת בעייתיים? משקאות קלים למשל, תוססים, מתוקים, מלאי צבעי מאכל. ממתקים ארוזים, וממתקים בכלל
    אתם מבינים את הנקודה.

  • שרון רז   ביום 15 במאי 2009 בשעה 23:42

    צודק לגמרי
    גם בעניין הפירות והירקות וגם בעניין העלאת המע"מ הכללית
    גם סבר פלוצקר גינה את זה והסביר בעיתון שזה כאילו לתת מס, אבל מס שהוא בשביל העניים כשני אחוז מהכנסתם ועל העשירים הוא כחצי אחוז, כלומר מס כבד יותר על עניים

  • איתי   ביום 17 במאי 2009 בשעה 1:22

    רצוי בפוסט מכובד ומשכנע ובלי להגיד שכל מי שחושב שהאמצעים שאתה מציע אינם אופטימליים הוא מאונן או טמבל

    במיוחד כדאי לא להגיד דברים כאלה לאנשים כמו נדב שעושים לא פחות ממך, אולי יותר

    תרומתי הקטנה במכתב לשטייניץ מלפני 10 ימים
    http://www.blacklabor.org/?p=8409
    הוא עוד לא ענה

    לא נרשמתי לפייסבוק,

    פעיל במימד
    כדי לבנות כאן חלופה אמיתית לביבי

    לפני פייסבוק ופוסטים והפגנות הכי חשוב זה להתפקד

  • מאקרוסקופ   ביום 20 במאי 2009 בשעה 0:45

    ציטוט:

    "רק בשביל לסבר את האוזן: "ההוצאה הכוללת לתצרוכת" של העשירון העליון גדולה פי 6 לערך מההוצאה החודשית הכוללת של כל אזרחי ישראל על ירקות ופירות. כלומר, כדי להכניס למדינה סכום דומה אפשר היה להגדיל את המע"מ בשיעור נמוך בהרבה מאחוז אחד, על מוצרים שרק העשירון העליון קונה."

    אם הצריכה של העשירון העליון גדולה פי שש מהצריכה הכוללת של פירות וירקות בישראל

    הרי שצריך להגדיל את המעמ לעשירון העליון ביותר משני אחוזים כדי להכניס למדינה סכום דומה

    ולא כפי שנכתב

    גם זה רק אם היית יכול לפלח את כול המוצרים לפי הכנסת הרוכשים
    מה שכמובן לא אפשרי

    בקיצור הפיסקה הזאת מוטעית לחלוטין

השאר תגובה