האוניברסיטה הפתוחה: השובתים מדברים

סרטון חשוב (עוד פרוייקט של הטלוויזיה החברתית). עוד פרטים בפוסט האוניברסיטה הפתוחה: השביתה.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גלי   ביום 21 במאי 2009 בשעה 10:30

    אני אענה לך את מה שעניתי כבר למתי שמואלוף.
    הדבר לא כל כך פשוט ולכן המשבר גם לא נפתר.
    האוניברסיטה מעסיקה מנחים וסגל הוראה שהם דוקטורים אבל בנוסף לדוקטורים היא מעסיקה גם סגל הוראה ומנחים שהם לא דוקטורים.
    ראו למשל כאן:
    http://www.openu.ac.il/academic/History/p2.html
    כאשר פונה לאוניברסיטה הפתוחה דוקטור ומציע את עצמו כמועמד להנחיה או כסגל הוראה הוא נדחה בגלל שבמקומו מתקבל מועמד שהוא לא דוקטור – מועמד שהוא בעל תואר שני בלבד.
    וזה קורה כדי להמשיך ולנצל את העובדים. ולכן כל עוד ימשיכו להעסיק סגלי הוראה שהם בעלי תואר שני בלבד בנוסף לדוקטורים, תנאי ההעסקה יהיו ירודים. כדי שתנאי ההעסקה יהיו טובים צריכים להעסיק כסגל הוראה באקדמיה בעלי דוקטורט בלבד. ויש מספיק דוקטורים שמסתובבים ולא מוכנים לקבל אותם לעבודה בגלל אותם בעלי תואר שני שתופסים להם את המקום.
    אז לא להתלונן בבקשה על תנאי ההעסקה שהם גרועים. קודם צריך להחליף חלק מהמרצים שהם לא דוקטורים ואז תנאי ההעסקה גם ישתפרו. הבעיה היא שכאשר אני פונה ומציעה את עצמי כמנחה באוניברסיטה הפתוחה דוחים אותי שוב, ושוב ושוב ושוב ושוב. ואני באה עם המלצות סופר מעולות!!!ראית את קורות החיים שלי? תכנס לאתר שלי, תלחץ על פרטים נוספים ותראה.
    אני דוקטור ובכירה. אז למה מקבלים במקומי בעל תואר שני? אם מקבלים במקומי בעל תואר שני אז מגיע למנחים שיקבלו תנאי העסקה גרועים כאלה.

  • גיל ביקל   ביום 21 במאי 2009 בשעה 11:02

    איתך סליחה, אבל אני חייב למחות כנגד הטענה שאת טוענת כאן. שיפור תנאי העסקה הוא עניין לכל דרגה ובכל פוזיציה, גם לבעלי תואר שני מגיע שלא יפטרו אותם כל סמסטר (מה שלא קורה באו"פ) וגם לכאלה שאינם דוקטורים מגיעה העלאת שכר פעם בעשר שנים (מה שלא קורה באו"פ).

    אם האו"פ החליטה להעסיק בעלי תואר שני כמנחים ומרכזי הוראה – זו זכותה. אני כמרכז הוראה באו"פ ובעל תואר שני – גם נהנה מכך כמובן. ידוע לי אגב, שאם אהיה דוקטור, אזכה לשכר מעט יותר גבוה, אך מהות יחסי העבודה תשאר ללא שינוי.

    אגב, נושא הפיטורים כל סמסטר או כל שנה (למנחים ומרכזי הוראה בהתאמה) זה רק קצה הקרחון של מערכת יחסים מוזרה וחד צדדית של אגף משאבי האנוש באוניברסיטה. תקצר היריעה כאן כמובן מלפרט הכל או אפילו חלק.

    לטענתך המוזרה (בעיני) אין שום קשר לאמת התעסוקתית באוניברסיטה, ואני מאחל לך שתמצאי במהרה תעסוקה מכובדת במקום מכובד כלשהו. בניגוד למה שאת מאחלת לי (כבעל תואר שני), אני דווקא מאחל לך כל טוב ובהצלחה.

  • גלי   ביום 21 במאי 2009 בשעה 12:06

    והכללים הם שמעסיקים בעלי תואר שני כאשר לא מוצאים דוקטור מתאים שיכול ללמד את אותו הקורס.
    כאשר אני פונה לבית ספר תיכון אני "אובר קוואליפד" כי אני דוקטור בכירה, ומסרבים לקבל אותי בכל בית ספר תיכון בארץ באופן גורף. המקום היחיד שאליו אני מתאימה הוא מכללה או אקדמיה. אבל גם באקדמיה לא רוצים לקבל דוקטורים. ולמה? כי בעלי תואר שני תופסים לנו את מקומות התעסוקה. ולמה? כי הם כוח זול יותר ומשלמים להם משכורת נמוכה יותר בתנאי העסקה גרועים. משלמים להם פחות כסף. אז לא רוצים להעסיק אותנו. אז איפה כן יעסיקו אותנו הדוקטורים? בבית ספר אומרים לי: את אובר קוואליפיד. באקדמיה אני גם אובר קוואליפיד כי דוקטור זה כבר יותר מידי: בעל תואר שני לקח לי את המשרה, בפירוש הוא גנב לי את המשרה. וזה בניגוד גמור לכללים של המועצה להשכלה גבוהה. ולכן יש המון דוקטורים שמסתובבים ואין להם תעסוקה. ולכן גם התנאים שלכם הם ירודים. אז מה אתם רוצים? תבררו במועצה להשכלה גבוהה האם זה חוקי להעסיק בעל תואר שני כאשר דוקטור פונה ומבקש להתקבל לעבודה באקדמיה ודוחים אותו. ותראו שזו עברה על כללי המועצה להשכלה גבוהה.

  • גלי   ביום 21 במאי 2009 בשעה 12:59

    תקראי שוב את מה שכתבתי.
    באוניברסיטה אמורים להעסיק מרצים שהם בעלי תואר דוקטור.
    אם בא דוקטור ודוחים אותו בגלל שמקבלים במקומו בעל תואר שני זה בניגוד לכללים.
    זה אוניברסיטה וזה לא בית ספר. זה אוניברסיטה.
    ואם כל הכבוד, אני בדרגה יותר גבוהה מבעל תואר שני. לא רק שיש לי דוקטורט, אני עשיתי גם כמה פוסט דוקטורטים ויש לי ניסיון של מספר שנים כמרצה דוקטור. ולכן אני עדיפה באוניברסיטה או בכל מוסד אקדמי שווה ערך על כל בעל תואר שני.
    אלה הם הכללים במוסדות אקדמיים.
    במקומות עבודה אחרים מחוץ לאקדמיה חלים כללים אחרים לגמרי. אבל באוניברסיטה אלה הם הכללים: מקבלים דוקטורים כמרצים, כסגל הוראה וכולי.
    ואני בכלל לא מבינה על מה הויכוח.
    בעל תואר שני נעלב מזה שאני בדרגה יותר גבוהה ממנו? זה מגוחך ממש.
    בעל תואר שני נעלב מזה שאמורה להיות לי קדימות בקבלה לעבודה באוניברסיטה? זה ברור שככה זה צריך להיות. ואם זה לא יהיה ככה אז רמת האוניברסיטאות תרד פלאים!
    הגזמתם ממש!

  • גיל ביקל   ביום 21 במאי 2009 בשעה 13:20

    אינני מכיר את הקביעה המדוברת של המועצה להשכלה גבוהה בעניין קבלת דוקטורים בעדיפות על פני בעלי תואר שני, אבל זה דווקא הגיוני בעיני מבחינה אקדמית. אגב, גם מתוך מה שאני מכיר מתוך האו"פ, זהו רצונה של המערכת.

    מכאן, יש לפתוח שני דיונים נפרדים:
    1. האם אכן קיבלו במקום מסוים בעל תואר שני כשניתן היה לקבל אותך (בעלת תואר דוקטור בכירה). זה דיון חשוב, אבל לא מעניין אותי כלל.
    2. כאשר מועסקים בפועל בעלי תואר שני באקדמיה – האם הם אמורים לקבל תנאים סבירים לתעסוקה, בדומה למקביליהם באוניברסיטאות אחרות ? כן או לא.

    מאחר והדיון השני לא מעניין אותך כהוא זה. נסיים את ענייננו כאן וזהו. בברכת מציאת עבודה מהירה.

  • גלי   ביום 21 במאי 2009 בשעה 14:23

    תשובות לשאלות שלך.
    לשאלה הראשונה:
    התשובה היא כן, בפירוש כן! וגם קבלתי שני אימיילים ממכללה ומהאקדמיה שמסבירים לי מדוע זה לא ענייני בכלל שיקולי ההעסקה של המכללה והאקדמיה. כלומר: הם החליטו להעסיק בעל תואר שני במקומי ושאני אסתום את הפה.
    וזה מוביל לשאלה השניה.
    תשלח לי אימייל ואני אשלח לך את האימיילים שקבלתי.
    לגבי השאלה השניה: כאשר מועסק בעל תואר שני באקדמיה התנאים שלו הם כשל מתרגל ולכן האוניברסיטה דופקת אותו.
    ולכן גם האקדמיה רוצה להעסיק בעל תואר שני, כדי לדפוק אותו ולתת לו תנאים ירודים.
    אם היא תעסיק אותי היא לא יכולה לתת לי תנאים ירודים.
    אני במקומך הייתי הולכת למערכת החינוך להיות מורה בתיכון. שם התנאים מצוינים.
    אותי כדוקטור לא מוכנים בשום אופן לקבל במשרד החינוך – לא מקבלים דוקטורים בכירים במשרד החינוך. אחרת הייתי הולכת. ולכן זה כזה עוול שגם באקדמיה לא מקבלים אותנו וגם מחוץ לאקדמיה. אז איפה כן? בחו"ל. אנחנו צריכים לרדת מהארץ הזו שמקיאה אותנו.

  • יוני   ביום 21 במאי 2009 בשעה 21:38

    ראית שבעיתון שלך כמה באו להפגנה: 40 סטודנטים בלבד!

  • מיכאל   ביום 23 במאי 2009 בשעה 12:44

    מה שאת כותבת זה ממש "לדבר מהפוזיציה"… ועל הדרך את מוכנה לפגוע בכל מי שמוחה והוא לא את. קצת פאתטי לדעתי.
    אז ככה – המנחים באו"פ למיטב ידיעתי (ותקנו אותי אם אני טועה) הם במעמד שהה לשל מתרגלים באוניברסיטאות אחרות. כלומר – הם לא מלמדים את החומר התיאורטי (בשביל זה יש את הספרות שהאו"פ כותבת ומחלקת לסטודנטים) אלא מדגימים שימוש בו ו/או פיתוח שלו למקרים ספציפיים וכדומה.
    לכן האו"פ מעסיקה גם בוגרי תואר ראשון שהינם סטודנטים לתואר שני (ואני מכיר אישית אחד שכזה), בדומה לכך שאוניברסיטה רגילה מעסיקה מתרגלים שהינם בוגרי תואר ראשון בלבד (ולפעמים – גם סטודנטים לתואר ראשון) ודורשת תואר שני למשרת מרצה (ולא ד"ר). אין לי מושג מאיפה הוצאת את הדרישה להעסיק ד"ר. לדעתי זה ממש לא נכון או מחייב אף מוסד.
    לא ברור לי מאיפה את מוציאה את הידיעה שד"ר לא ניתן להעסיק כל סמסטר ואז לפטרו. זו ממש טעות, ולראיה יש את מעמד "המרצים מן החוץ" שרובם בעלי תואר ד"ר ומועסקים/מפוטרים כל סמסטר לאורך שנים רבות. רק בהסכם הסגל הזוטר האחרון נעשה ניסיון להיפטר ממעמד זה, איני יודע כמה זה מתממש בשטח.
    בקיצור – טלי קורה מבין עינייך.

  • גלי   ביום 23 במאי 2009 בשעה 15:35

    מתרגל שהוא בעל תואר שני ומרצה באוניברסיטאות בארץ הוא דוקטורנט באוניברסיטה.
    למשל באוניברסיטה העברית: דוקטורנטים שמקבלים מלגה מחוייבים להיות מתרגלים באוניברסיטה. והאוניברסיטה מעסיקה מתרגלים שעושים אצלה דוקטורט.
    עכשיו לגבי האוניברסיטה הפתוחה: אלה שהם בעלי תואר שני עושים באוניברסיטה הפתוחה דוקטורט?
    הם עושים בכלל דוקטורט? לא.
    מערך ההעסקה של הדוקטורים – עמיתי ההוראה באוניברסיטאות האחרות הוא לא פוגעני כמו באוניברסיטה הפתוחה. יש להם תנאים הרבה יותר טובים מאשר לסגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה, ומה שאמרת מיכאל מעלי פשוט לא נכון.

  • מיכאל   ביום 23 במאי 2009 בשעה 15:55

    זה שהמרצה הוא דוקטורנט זה בכלל לא רלבנטי, החשוב הוא התואר שיש לו ביד – וזה תואר שני. אם תחפשי מספיק – תראי שיש גם מרצים שאינם בעלי תואר ד"ר, בד"כ אלה מרצים מאד ותיקים.
    בנוסף לכך, ישנם מתרגלים, למשל בטכניון, שאינם סטודנטים כלל. ביניהם תמצאי בעלי תואר שני ותואר ד"ר. כמובן שמכיוון ואינם סטודנטים כלל, הם גם לא סטודנטים בטכניון.
    אינני יודע מאיפה את שואבת את הקביעה שהתנאים של מתרגל באוניברסיטה "הרבה יותר טוביםן מבאו"פ". אני מתרגל בטכניון, אשמח אם תספרי לי במה עדיפים תנאי על אלו של מנחה באו"פ. ואני אגלה לך סוד – אני דוקטורנט, אבל ההעסקה של ד"ר שהינו "עמית הוראה" או "מרצה מן החוץ" (שזה אותו הדבר) הינה זהה לגמרי, פרט לכך שהתשלום פר יחידת הוראה גבוה במעט.
    אז שוב את טועה, מטעה ומתעלמת מהעובדות כדי שלא יפריעו לך לבנות את האג'נדה שלך. ושוב – טלי קורה מבין עינייך.

  • גלי   ביום 23 במאי 2009 בשעה 16:13

    איפה כתבתי שהתנאים של מתרגל באוניברסיטה הרבה יותר טובים מאלה מבאו"פ?
    כדאי שקודם תלמד לקרוא.
    כתבתי שהתנאים של עמית הוראה דוקטור באוניברסיטה הם טובים יותר. וזה לא מתרגל.
    והתנאים של עמית הוראה דוקטור באוניברסיטאות הם טובים יותר מאשר באו"פ – ובתור אחת שהייתה עמית הוראה באוניברסיטה אני אומרת לך שזה ככה.
    ולכן אני מציעה לך שתפנה למועצה להשכלה גבוהה ותברר את הכללים. הם יאמרו לך בדיוק את תנאי ההעסקה ואת התנאים.
    בינתיים אתה רק מקשקש וגם מן הסתם נהנה להאשים.

  • גלי   ביום 23 במאי 2009 בשעה 16:21

    אומרים:
    טול קוֹרָה מִבֵּין עֵינֶיךָ! = לא אַתָּה הוּא הָרָאוּי לְהַטִּיף מוּסָר לַאֲחֵרִים
    ולא כפי שכתבת:
    טלי קוֹרָה מִבֵּין עֵינֶיךָ
    תלמד לקרוא וגם עברית.

  • שוקי   ביום 23 במאי 2009 בשעה 18:42

    "טול קורה מבין עיניך" אומר בפשטות: "נקה את קורי השינה מהעיניים שלך" וזה סלנג אמוראי לביטוי "מה קרה, קמת מהשינה?". והתשובה היא "טול קיסם מבין שיניך" = תקוע לך משהו בשיניים. שני הביטויים אומרים "אתה מדבר לא לעניין".

  • גלי   ביום 23 במאי 2009 בשעה 19:25

    ולעניין.
    נראה לי שהמגיבים לי לא במיוחד הבינו מה שאני מנסה לומר:
    1) אני פניתי מספר פעמים לאוניברסיטה הפתוחה ולא קבלו אותי כמנחה או כסגל הוראה.
    2) אם מעדיפים מנחים או סגל הוראה בעלי תואר שני על פני שאני דוקטור ועשיתי פוסט דוקטורטים, נראה לי לכן שיש סיבה מדוע רוצים לנצל ולתת תנאי העסקה גרועים באוניברסיטה הפתוחה למנחים ולסגל ההוראה.
    3) אם יעדיפו אותי על פני מנחה או סגל הוראה שהוא בעל תואר שני המחשבה היא שיצטרכו לתת לי תנאים טובים יותר. ואם רוב המנחים יהיו כמוני לא יוכלו לנצל יותר בצורה כזו.
    ולכן לבעית הניצול יש מה שנקרא כמה פנים. ומה שרציתי להראות לכם – כולל באתר שלי – הוא את הפנים האחרות שלה.
    כולם צועקים: מנצלים אותי, לא נותנים לי תנאים.
    נכון – מנצלים. אבל יש סיבה מדוע לא נותנים לכם תנאים. כל שיטת ההעסקה היא בבסיסה לקויה. מה זאת אומרת שמעדיפים באוניברסיטה בעל תואר שני כאשר דוקטור פונה ומציע את עצמו והוא יכול ללמד בדיוק אבל בדיוק את אותו הקורס (וסליחה) גם יכול ללמדו הרבה יותר טוב ובצורה יותר מקצועית?
    אז נכון בעלי התואר השני לא כל כך יאהבו לשמוע את זה. אבל הם יכולים להתנחם שבכל זאת אין הרבה דוקטורים מצטיינים כמוני (ולמען האמת יש מעט מאוד) שפנו ואמרו להם לא או שהתעלמו מהם בצורה כזו גורפת. זה לדעתי האישית מצביע על פתולוגיה.
    טוב אז תגידו שזו לא הפתולוגיה היחידה. אולי.
    אבל אתם יודעים כאשר יש פתולוגיה אחת… תמיד מגלים שיש עוד כמה פתולוגיות במערכת שמתלוות אליה. וזה מה שרציתי להראות. ואחר כך מגלים שכל הפתולוגיות קשורות זו בזו.
    וכן יש בעיה במערכת ההשכלה הגבוהה.

  • שוקי   ביום 23 במאי 2009 בשעה 19:57

    בקיצור, את קורבן של אותה שיטה. אולי זה הדבר שבו היה צריך לפתוח או הדבר בו היה צריך להתרכז: שההעסקה המנצלת באו"פ גורמת נזק לכל מי שמנסה לקבל עבודה באקדמיה.

  • מיכאל   ביום 23 במאי 2009 בשעה 20:44

    לקרוא למדתי פני כ 25 שנים, אני מציע לך ללמוד להתנסח, זה הרבה יותר מסובך.
    לעצם העניין, עם הפוסט האחרון שכתבת אני הרבה מסכים, והוא גם הרבה יותר אינטיליגנטי מהקודמים. אבל בכל זאת, יש לך מספר טעויות שנובעות מחוסר ידע.
    "עמית הוראה", לפחות בטכניון (נקרא גם מורה נלווה או מורה מן החוץ) יכול להיות בעל תואר ראשון, שני או ד"ר ולעסוק בתירגול או בהרצאה. לכל תואר ואופן לימוד יש שכר שונה במקצת, אך אופן העסקה זהה – העסקה סמסטריאלית עם פיטורים, ללא זכויות וכו… האם זה ברור? את יכולה להיות דוקטור בכירה כניסוחך (במה שונה ד"ר בכירה מד"ר לא בכירה?), עדיין תועסקי באותו האופן. ברור? אם שביתות כמו באו"פ יצליחו אז אולי תועסקי באופן שונה, ברור?
    ועכשיו אני מצטט אותך: "מערך ההעסקה של הדוקטורים – עמיתי ההוראה באוניברסיטאות האחרות הוא לא פוגעני כמו באוניברסיטה הפתוחה. יש להם תנאים הרבה יותר טובים מאשר לסגל ההוראה באוניברסיטה הפתוחה, ומה שאמרת מיכאל מעלי פשוט לא נכון." אז לדעתי הדגמתי כבר שאת טועה, ואת מוזמנת לטכניון לברר פרטים נוספים (למשל אחד מראשי ארגון הסגל הזוטר הינו ד"ר, שמו כמדומני דני שמש והוא ישמח לעדכן אותך על תנאי ההעסקה הנפלאים של ד"ר – בין שבכירים ובין שלא).
    דבר נוסף – לא אני ציטטתי חוקים של המועצה להשכלה גבוהה, ולכן לא אני צריך לברר איתם שום דבר. את רוצה לחזק את טענותייך, תביאי סימוכין, המילה שלך לא ממש מספיקה לדעתי. אציין במאמר מוסגר שלא אני זה שמקשקש ודי לחכימא ברמיזה.
    ודבר אחרון – לדעתי הצנועה "טלי קורה מבין עינייך" הינו צורת הנקבה של "טול קורה מבין עיניך". תקני אותי אם אני טועה ותתנצלי אם לא.
    מאחל לך בהצלחה בכל זאת

  • שרון מלכי   ביום 24 במאי 2009 בשעה 7:55

    הבהרות:
    לפי הפוסט בבלוג של טלי, היא ניסתה להתקבל לסגל הבכיר באו"פ. מדובר בקבוצה מצומצמת המונה כשבעים איש בעלי תנאי העסקה טובים מאלו הקיימים באוניברסיטאות האחרות (תוספת של 30% למשכורת מידי חודש על העדר קביעות למשל). תהיינה הסיבות אשר תהיינה, טלי לא התקבלה לשורות הסגל הבכיר באו"פ.
    המאבק של סגל ההוראה הוא מאבק של 1200 מנחים ומרכזים ולא של הסגל הבכיר. תנאיהם של המרכזים טובים כיום מאלו הקיימים בסגל הזוטר באוניברסיטאות, אולם אין להםמקבילה באונ אחרות ויש מספר עוולות הכרוכות בהעסתקם. בראשן, אחוזי משרה המשתנים מידי סמסטר לפי מספר הסטודנטים ואי קידום אקדמי.
    תנאי המנחים גרועים מאלו הקיימים בסגל הזוטר ביתר האוניברסיטאות.
    להבנתי, טלי ניסתה להבין את האו"פ כאוניברסיטה רגילה, ולא כן הוא, ומכאן נובע הבלבול.

  • מיכאל   ביום 25 במאי 2009 בשעה 19:41

    אז הייתי מצפה מדוקטור בכירה (כמו שהיא מגדירה את עצמה) להכין שיעורי בית…

  • קרן   ביום 21 במאי 2009 בשעה 11:49

    אני באמת מתקשה להבין כיצד העדפה של דוקטורים תהפוך את ההעסקה להוגנת יותר או לחילופין מדוע זה הוגן יותר לנצל בעלי תואר שני
    דפוס ההעסקה הפוגענית הולך והופך רווח יותר באוניברסיטאות, וזו תעודת עניות נוראית למוסדות שאמורים להוביל את החברה

  • טלי   ביום 21 במאי 2009 בשעה 12:48

    לי יש תואר שני ואין לי עבודה, וגם אני אובר קווליפייד בהרבה מקומות, וכמוני יש רבים בעלי תואר שני ונטולי עבודה.

    אני מאחלת לך שתמצאי עבודה טובה ובקרוב, אבל נעלבת מהגישה שלך, גם בעלי תואר שני לא אמורים להסתובב בחוסר מעש.

    את רוצה עבודה? מצויין, עינך לא צריכה להיות צרה באלה שכן השיגו עבודה, ובטח שלא מגיעים להם תנאים לא הוגנים ולא חוקיים, אפילו חלקם לא דוקטורים כמוך.

    ושוקי- תודה על הסרטון. זה חשוב.

השאר תגובה