הבנקים: עלוקות ברישיון

בנק הפועלים הוא הראשון להכריז על העמלה החדשה: 5.00 ש"ח על משיכה ממכשיר כספומט שמרוחק 500 מטר או יותר מסניף הבנק שלכם. על משיכות אחרות (כלומר, בסניף של הבנק או ממכשיר שקרוב אליו) נשלם "רק" 1.21 ש"ח, כמו קודם.

ההחלטה על העמלה החדשה מגיעה בעקבות צו שהוציא אולמרט, בתפקידו כשר התמ"ת. הצו הוצא לבקשת בנק ישראל, כ"שירות לציבור". בבנק טענו שזה ישפר את השירות ויביא מכשירי כספומט למקומות מרוחקים בפריפריה, שעד היום לא השתלם לבנקים להתקין בהם כספומטים.

בנק הפועלים הוא הראשון אמנם, אבל סביר להניח ששאר הבנקים יעניקו לנו מתנה דומה. הם תמיד מיישרים קו, מהר מאד, אם משום שהם מקיימים קרטל (עבירה פלילית, כידוע), או סתם בגלל שכשאחד מהבנקים מזיין אותנו אז השאר מקבלים תיאבון.

עכשיו, נסו לענות לעצמכם על השאלות הבאות:
א. ממתי בנק ישראל דואג לרווחתנו? או נשאל אחרת – האם קרה פעם שמתוך דאגה לרווחתנו גרם בנק ישראל להקטנה של עמלות?
ב. מדיניות בנק ישראל, המיישרת קו עם הטרנדים בכמה מדינות במערב, דוגלת בביטול בליברליזציה ובביטול מחסומים רגולטוריים (במילים אחרות: לתת לבנקים לעשות מה שהם רוצים). אבל תפקידו של בנק מרכזי, כמו בנק ישראל, הוא בין השאר לפקח על פעילות הבנקים. אילו דוגמאות אקטואליות יכול בנק ישראל להביא, בהן הוא מילא גם את התפקיד הזה שלו?
ג. אם כתוצאה מהסרת הפיקוח על העמלות יוקמו כספומטים באזורי פריפריה בהם לא היה משתלם לשים אותם קודם, מיהם לדעתכם האנשים שישתמשו בהם? האם לא מדובר באנשים שממילא אין להם כסף מיותר?
ד. ונגיד שזה הכרחי – מדוע להפיל את העמלה הזו על אנשים שאינם נמצאים באזורי פריפריה?

רק כדי לסבר את האוזן: חוק הגנת הצרכן, שאמור להבטיח את זכויותינו, אינו חל על בנקים ועל חברות ביטוח. לא שהוא נאכף על גורמים אחרים שעושקים ומרמים אותנו (על זה אחראי, אגב, משרד התמ"ת).

לעומת זאת, גורמים כמו בזק, חברות הכבלים והסלולר, כפופים לחוקי התקשורת ולרגולציה של משרד התקשורת. אחד מהתנאים שחייבים להתקיים כדי שיוכלו לשווק שירות חדש: הוא צריך להיות זמין לכל תושבי ישראל במידה שווה (או לרוב המכריע. יש דקויות שלא ניכנס אליהן).

לא שחברות התקשורת לא עושקות אותנו, אבל לעומת הבנקים חטאיהם כשלג ילבינו. ושוב אני חוזר לציטוט הנכון כתמיד של ברטולד ברכט: "מהו הפשע של שוד בנק, לעומת הפשע של להיות בעלים של בנק".
[ותודה לעמיחי]

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.