כמה מילים על הממשלה שתקום

אחרי הדיווחים בבוקר על השגת "התקדמות משמעותית" במגעים להרכבת הקואליציה, מגיעים עוד ועוד "פרטים" לתקשורת. כדאי לזכור ששום דבר עוד לא רשמי, וכדאי לקבל הכל בעירבון מוגבל.

כרגע, בכל אופן, הדיווחים טוענים פחות או יותר את הדברים הבאים:
א. יש הסכמה בין העבודה לקדימה על קווי היסוד של הממשלה.  
ב. מפלגת העבודה תקבל 6 תיקים ו-7 תפקידי שרים. ביניהם תיקי החינוך והביטחון אבל לא תיק האוצר.
ג. עמיר פרץ יהיה ממלא מקום רה"מ ושר הביטחון.
ד. אין עדיין הסכמות בעניין שכר המינימום, קצבאות הזקנה וחברות כוח-אדם. אבל "כל הסיכומים שהושגו לגבי התיקים, תלויים בהסכמה על הנושאים החברתיים".
ו. קדימה ככל הנראה תשמור לעצמה את תיקי ה"אכיפה" – משפטים, בטחון פנים, וכמובן: האוצר.
ז. בעבודה מרוצים מאד, בקדימה מאד לא מרוצים.
ח. רייכמן מאיים לעזוב את קדימה. מקורביו אומרים שישקול שוב אם יקבל את תיק המשפטים.

ציטוט מעניין במיוחד מהידיעה של החבר שומפלבי ב-ynet (הלינק למטה): "'אני מאושר מהיכולות של אולמרט להכניע את מפלגת העבודה', אמר גורם בכיר בקדימה ל-ynet, בקול ציני שאינו משתמע לשתי פנים. 'יש צורך לשמור על האחדות הלאומית ויציבות הממשלה, ולמען המשימות החשובות שעומדות בפנינו, ישראל צריכה אחדות וביטחון, ואת שתיהן יחד אולמרט מספק. אין לי ספק שלמרות הוויתור הכואב שנדרשנו לעשות, האינטרס הלאומי עמד לנגד עיניו של ראש הממשלה בפועל'. הבכיר ציין כי'"זה מה שאמרו לי לומר לעיתונאים, וזה מה שאני אומר. אני מנסה להיצמד לתשובות שביקשו ממני לתת'".

בימים הקרובים אני בטח עוד אכתוב הרבה על הנושא. בכל אופן, כמה דברים שחשוב לי כבר עכשיו להדגיש:

* כשייגמרו הדיבורים, מפלגת העבודה תצטרך להתחיל לעבוד. לעולם לא נדע מה אפשר היה להשיג ומה אפשר היה לעשות טוב יותר בשלב של הרכבת הקואליציה, אבל יהיה לנו הרבה זמן לשפוט מה נעשה בשטח אחרי הרכבת הממשלה.

* קדימה יודעת למה היא מעדיפה את "תיקי האכיפה" קרוב אליה. על משרדי המשפטים וביטחון הפנים לא צריך להרחיב, וברור מדוע היא רוצה אותם (ולכן אני גם חושב שהמו"מ כביכול עם ליברמן הוא ספין מתחילתו ועד סופו). משרד האוצר חשוב להם, לא כדי לנהל נכון את הכלכלה אלא כדי לקבוע מי יקבל את הכסף – בהתאם או בניגוד לתקציב המדינה. זהו סוד ידוע שחלוקת התקציבים נקבעת באמת, לא על-ידי חוק התקציב אלא על-ידי פקידות האוצר.

* במשרד הביטחון יהיה לעמיר פרץ תפקיד חשוב וכפוי טובה: להוביל מהלך של קיצוץ היסטורי בתקציב. ב"קופה הקטנה" של צה"ל יש מספיק מעות בשביל לשנות כליל את מדיניות הסעד של ישראל.

* אם תיק החינוך יהיה בידיה של יולי תמיר, אזי יש סיכוי שסופסוף יזוז משהו במערכת החינוך. איך לא חשבו על זה קודם – לשים בתפקיד הזה אשת אקדמיה רצינית. אה, בעצם חשבו על רייכמן – האיש שעמד בראש מוסד ששנת לימודים עלתה בו יותר מאשר לימודים לתואר באוניברסיטת תל-אביב.

***

בימים הקרובים אני אעלה כאן פוסט שיעסוק ב"קווי היסוד" של בוחרי העבודה – מה לדעתי הם מצפים ממפלגת העבודה לעשות בכנסת הבאה. אני מתכוון לכתוב את הדברים כפי שאני תופס אותם, אבל אלו מכם שמעוניינים יכולים להציע רעיונות בתגובות או באימייל.

מפלגת העבודה הלכה לבחירות האלה עם רשימת To-Do די ברורה. לא בטוח שאפשר יהיה להשיג הכל, אבל בטוח שכדאי להגדיר קווים אדומים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.