דת ומדינה?דת

לא יודע אם יצא לכם להיתקל בחומרים של רוני ברט. מומלץ באופן כללי, ובמיוחד הפוסט על החיבור החיובי בית דת לפוליטיקה.
מדובר בנושא גדול ומורכב. אי אפשר לגעת פה באפס קצהו, וספק אם אני האיש המתאים. מה שהייתי רוצה לעשות בכל זאת, הוא לנסות להתייחס לכמה טענות של רוני (תגובה 2) שהוא זה שגרם לברט לפרסם את הפוסט הזה מלכתחילה.

"אם הרב עובדיה יוסף, או גאון אחר כלשהו, יהיה זה שיחליט בשבילנו איך תראה המדינה, מצבינו יהיה רע מאד. מהות השיטה הדמוקרטית היא שאין החכמה מרוכזת במקום אחד, אלא הכרעת רוב העם היא זו הקובעת"
בתשובה לזה אצטט את ישעיהו ליבוביץ': "ישראל היא מדינה חילונית במאה אחוזים ולא בתשעים ותשעה. חוקי מדינת ישראל הם חוקי הכנסת ואינם חוקי התורה, ובזה נגמרים הויכוח והדיון. אין במדינת ישראל שום חוק דתי".

"היהדות היא לא סמכות בעניני מדע. נתתי שתי דוגמאות… שיש בהן לדעתי כדי להראות את הפער בין המדע לבין הידע ה'מדעי' שקיים ביהדות".
מובן שהיהדות אינה מדע, ואין בה גם שום יומרה כזו. המדע, כפי שאומר ליבוביץ', מבוסס על מתודה רציונלית ולכן "אינך יכול שלא להאמין בו מרגע שתודעתך נחשפה אליו". הדת, והאמונה באל, אינם שייכים לתחום הרציונלי ולא יכולים להיות מקור לשום סוג של ידע בעל אופי מדעי. מי שטוען אחרת, גם אם הוא מתיימר לייצג את הדת היהודית, פשוט מבלבל את המוח.

"הייתי מגדיר כלכלה כשיטת ניהול חברתית, שנועדה לגרום למקסימום 'תועלת כלכלית' לקבוצת אנשים. אם תרצה – למקסימום כסף, למרות שזה מעט פשטני. ככלל, וזה בכל השיטות הכלכליות, ככל שאנשים יעבדו יותר וייצרו יותר – תעלה התועלת הכלכלית. ההבדל בין השיטה הקפיטליסטית לשיטה הסוציאליסטית היא איך לגרום לאנשים לעשות את זה".
הכלכלה מגדירה את עצמה "ניהול משאבים בתנאי מחסור". היא מיוסדת על הנחת הרציונליות, וקובעת שבני אדם יפעלו בדרך שתביא להם תועלת מקסימלית. פירמה, לפי אותה הנחה, פועלת למטרת "מקסום רווחים".
בקשר לטענה לגבי ההבדל בין קפיטליזם לבין סוציאליזם – לפי מארכס, הבעיה עם השיטה הקפיטליסטית אינה הדרך בה היא מניעה אנשים, אלא העובדה שהיא מתעקשת לצבור הון. סוציאליזם היא אחת הגישות להתארגנות כלכלית שמבוססות על הניתוח המארכסיטי, ועיקרה הוא חלוקת ההון.

"ככלל, היהדות היא דת שנוצרה בתנאים של מצוקה ולא של צמיחה כלכלית. לכן, רוב החוקים הכלכליים שבה… התאימו למצב של חוסר צמיחה כלכלית. הצמיחה הכלכלית שחלה בעולם ב-250 השנה האחרונות אינה תואמת את התיאוריה הכלכלית שביהדות".
צר לי, אבל אלו דברי הבל. היהדות – אם להמשיך את גישתו של רוני ברט, היא בפירוש סוציאליסטית. מלבד הסעד (תרומות ומעשרות, לקט שכחה ופאה, וכו'), היא גם מונעת צבירת הון באמצעות שמיטת חובות אחת לשבע שנים. מטרת המצוות ה"כלכליות" ביהדות אינה לצבור הון אלא לדאוג לחלש.

"לדתות המזרחיות אין משנה כ"כ ברורה ומקיפה כמו ליהדות, לנצרות ולאיסלאם. הן מכירות בריבוי אלים, הן הרבה יותר פתוחות ואין להן יומרה לנהל את המדינה… הנצרות הנחילה לעולם את הפרדת הדת מהמדינה והדבר עלה במלחמות עקובות מדם באירופה".
חלק מהדתות המזרחיות הן מונותאיסטיות. הבודהיזם נטול אל. הנצרות לא הנחילה לעולם את הפרדת הדת מהמדינה – היא כלל לא הכירה במדינה. 400 שנה בהן חלחלו כתבי אריסטו לתוך התרבות הנוצרית (אגב, בעזרתם האדיבה של הרמב"ם ואבן-רושד), הן שאפשרו את יצירת את המדינה המודרנית.

סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.