תהילת הלב האבודה

ליפנים האלה יש מין קטע עם סדרות אנימציה מבוססות סיפורים איטלקיים – הלב, פינוקיו. מה זה משנה. לוקחים איזה ילד עם עיניים עגולות, תוקעים לו חיית מחמד נודניקית (בלה/קופיפו, סיים אול שיט) ושולחים אותו לדרכים.

זה, אגב, לא מקרה שהן תמיד נראות אותו הדבר. ניפון, החברה היפנית שעשתה את "הלב", היא גם היוצרת של "פינוקיו", "הדבורה מאיה" וב-1999 הפיקה סרט אנימציה שעסק במרקו (עוד מידע בערך המרתק באתר TV Classic). ומכיוון שהנושא הוא מרקו, הילד מגנואה, קראו לסרט "מרקו". לא "הלב" – הסדרה "הלב" בכלל לא עוסקת במרקו אלא בלב שלו. הלב הוא הגיבור.

 

היו לי לא מעט ויכוחים בעניין הזה עם כלמיני אנשים. לרובם היה קשה להתמודד עם האמת הפשוטה והכאובה, והם טוענים שהסדרה עסקה במרקו ובחיפוש שלו אחרי אמו. אני חושב שזו שטות כמובן – הסדרה עוסקת בלב, הלב של מרקו, ובחיפוש שלו אחרי אמו. נכון, הסיפור המקורי בספר "הלב" של דה אמיציס, אכן עסק במרקו. אבל הרי כל קשר בין הספר לבין הסדרה הוא מקרי בהחלט. אולי במקור הסיפור עסק במרקו; בסדרה – הוא עוסק בלב.

בואו נתעכב רגע על שיר הנושא:
"כמו הים, כמו לב הים, ליבו של מרקו סוער בו
הוא יורד לחוף, יורד לחוף, מביט למרחב
כי ליבו שלו, שם במרחקים
והלב, הוא רוצה אל אמא"

מי רוצה אל אמא? הלב, אין בזה ויכוח. ואם "הוא", הלב, רוצה אל אמא, אז זה לא מפתיע ש"הוא יורד לחוף, יורד לחוף, מביט למרחב".
מי יורד לחוף, מרקו? לא ולא! זהו הלב שיורד לחוף. הלב רוצה אל אמא ולכן הלב יורד לחוף ומפליג למרחב. וכמובן, לא מדובר באמא של מרקו אלא באמו של הלב!
העירו לי כבר שללבבות אין אמהות. אני לא מקבל את זה – מדובר בסדרת אנימציה לעזאזל, אז אל תחפשו היגיון. דבורים שעוזבות את הכוורת כדי לעשות חיים כמו הדבורה מאיה ראיתם? אפרוחות בשם בלה שרצות וצועקות "חכה לי, חכה לי" ראיתם? בסרטי אנימציה הכל לגיטימי, כולל לב שיוצא לחיפוש אחרי אימו. רעיון מטומטם קצת, אבל לגיטימי בעולם הפנטזיה האנימטורי.
החברה שלי טוענת שהלב אינו ישות נפרד ממרקו, ולראיה – אף פעם בסדרה לא תראו את הלב בנפרד ממרקו. אז מה – גם במערבונים לעולם לא תראו את הרוכב נפרד מסוסו, ולמרות זאת איש אינו חושב שהסרטים הללו עוסקים בסוסים – ברור שהרוכב הוא הנושא, למרות שהוא קטן יותר ומשמיע פחות רעש. במי עוסק "הטוב, הרע והמכוער"? בטוב וברע ובמכוער כמובן, לא בסוסים שלהם. בדיוק כשם ש"הלב" עוסק בלב. אילו מרקו היה הנושא, היו קוראים לסדרה "מרקו".
מרקו, כמו הסוסים במערבונים, משמש רק נשא ללב, שהוא הגיבור האמיתי. הלב רוכב עליו ממקום למקום, ובאופן ספציפי יותר בסדרה – אפשר לומר שהלב דוהר על מרקו בחיפוש אחר אמא שלו. איך נגזלה התהילה מהלב הזה. כאב לב.
יש בכל זאת שורה בעייתית בשיר: "כי ליבו שלו, שם במרחקים". אני מאמין שהכוונה היא לא ללב של מרקו אלא ללב של הלב שלו. אם ללב יכולה להיות אמא, אז בוודאי יש לו גם לב.
(ותודה לא', חברי החכם והמניאק ששכנע אותי להביא את העוול הזה לידיעת הציבור. תגיד א', אתה חושב שללב של הלב של מרקו יש לב גם כן? קצת מזכיר את הקטע עם כף הרגל וההומונקולוס, לא?)
אגב, אקורדים לשיר הנושא, למקרה שמעניין אתכם.

סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.