סרוטונין וטחינה – סוד האושר?

צוות חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב ומהאוניברסיטה העברית בירושלים פרסם לאחרונה תוצאות של מחקר בנושא הקשר בין החומוס למין האנושי (זו לא בדיוק ההגדרה שלהם, אבל זה פחות או יותר הרעיון).

מסקנת החוקרים בתמצית: האדם בחר בגרגר החימצה בגלל חוצמת האמינו טריפטופן, שנמצאת בו בריכוז גבוה. הטריפטופן הוא חומר גלם מרכזי בייצור ההורמון מלטונין (האחראי על איזון השינה והעירות) והנוירוטרנסמיטור סרוטונין, האחראי על איזון מצב הרוח. בקיצור: יותר חומוס יותר טריפטופן ויותר מצברוח טוב (הקליקו על הלינק להרחבה על הנושא והסבר על המחקר).

רק כדי שתבינו את התהליך: רוב התרופות הנפוצות היום לטיפול במקרים קלים של דיכאון וחרדה, מבוססות על מונעי ספיגה חוזרת של סרוטונין (בקיצור: SSRI. כמה תרופות מהקבוצה הזו: פרוזק, סרוקסט, לוסטראל, ציפרלקס). כמות הסרוטנין במוח לא משתנה, אבל עובר יותר זמן עד שהוא נספג והדיכאון חוזר. התוספת של טריפטופן מהמזון, לעומת זאת, מגדילה את הכמות הכוללת של הסרוטנין בגוף.

לא רק SSRI, לא רק חומוס
מלבד SSRI, ישנו סוג נוסף של תרופות פופולריות נגד דיכאון וחרדות: SNRI או SSNRI ובעברית: מעכבי ספיגה חוזרת של נוראדרנלין – או של נוראדרנלין וסרוטנין גם יחד (כמו סימבלתה, ויאפקס, אפקסור, ינטרב. אגב, נוראדרנלין ונורפינפרין זה אותו הדבר). על חלק מהאנשים הן משפיעות הרבה יותר. 
 
הטחינה, המרכיב החשוב השני בחומוס, עשירה בטריפטופן וגם בחומצה אמינית נוספת: פנילאלנין. בשביל מה טוב הטריפטופן אנחנו כבר יודעים. הפנילאלנין מומר בגוף למולקולה בשם טירוזין, שהיא חומר גלם חשוב בייצור של דופאמין ו… נוראפינפרין. כלומר, ממרח החומוס שכולל טחינה – ולמעשה גם הטחינה לכשעצמה – הוא קצת כמו תרופת SNRI. רק טבעי יותר.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.