שירות לאומי לערבים

אני ממליץ מאד לקרוא את הטור של אסמא אגברייה תרמית לאומית, לא שירות לאומי.
בכלל, אני ממליץ לעקוב אחרי האשה המרתקת הזו.

יכול להיות שאתם זוכרים אותה מתשדירי הבחירות של מפלגת דע"ם, שכבר רצה פעמיים ולא עברה את אחוז החסימה. אגברייה ממשיכה לרוץ, מבמה לבמה – אמיתית או מטאפורית – כדי להשמיע את הדברים שלה. אשה יפה, חכמה, אמיצה ונחרצת, שאומרת דברים לא קלים שעם רובם אני נאלץ להסכים. 

למרבה הצער, גם בדברים שהיא אומרת על יוזמת השירות הלאומי למגזר הערבי יש הרבה אמת. כלומר, אין ספק שזה לא תחליף להשקעה בחינוך, בתעסוקה ובתשתיות של המגזר הערבי הישראלי, שהקיפוח הנמשך שלו הוא אחת מפצצות הזמן הכי מסוכנות שיש לנו פה.

קל לדרוש מערביי ישראל הזדהות מוחלטת עם המדינה, אבל המציאות היא שגם ליהודים בישראל קשה להזדהות עם המדינה ולנו יש סיבות הרבה פחות טובות (אם כי די דומות). אגבריה רואה בשירות הלאומי לערבים עוד מסגרת מנצלת ומסך עשן שיסתיר את הבעיות האמיתיות; ובכן – אין ספק שמהבחינה הזו מדובר בתחליף נהדר לשירות בצה"ל. אולי זו בדיוק המשמעות העגומה של כור ההיתוך במדינה הזו: להיות מסוגל לקלל פה הכל מתוך תחושת הזדהות.

הבעיה היא לא עם הרעיון של שירות לאומי לערבים (וגם לחרדים, אגב, אם זה היה תלוי בי). מוסד כזה, בעיקר אם ינוהל בחוכמה, הוא לדעתי דרך טובה לעזור לאנשים להשתלב בחברה הישראלית, ולהרגיש אזרחים שווי זכויות בכל המובנים. הבעיה היא שהניצול נמצא אצלנו בכל מקום, והוא היום מחפיר מתמיד. עם תחושה בסיסית כזו של חוסר אמון לא בונים מדינה.

תחושת השייכות של רובנו למדינה הזו, התדרדרה למחוזות של מה שחוקרי מדעי המדינה קוראים "הזדהות עם הקולקטיב". כלומר, אנחנו כבר לא מאמינים באנשים ולא בשיטה ובוודאי לא מרגישים שהפוליטיקאים שלנו חולקים איתנו אותם ערכים. מצד שני, זוהי מדינת היהודים, והתושבים היהודים שלה מבינים עמוק בפנים שהם כולם באותה סירה (שלא לומר ספינה טובעת) ולכן אין להם ברירה אלא לנסות, לפחות קצת.

מערביי ישראל נשללת גם האפשרות הזו. כלומר, הם לא מסוגלים להזדהות לאומית, דתית או אתנית, כי הם בעלי לאום, דת ומוצא אתני אחרים. אם מדינת ישראל רוצה שהם ירגישו חלק ממנה, היא צריכה להפלות אותם לטובה – לא לרעה – או לפחות להתחיל מזה שתעשה אותם אזרחים שווים מכל בחינה. לכן, שירות לאומי לערבים הוא דבר נכון בעיני, אבל אסמא אגברייה צודקת – הוא לא יכול לעמוד בפני עצמו.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.