למה נותני שירות מתעללים בנו

אם שאלתם את עצמכם פעם מדוע ספקי שירותים לא מהססים לגרום לכם עגמת נפש וצער, אז התשובה הפשוטה היא שזה בחינם – הם יודעים שתתקשו לקבל על כך פיצוי מבית-משפט.

לא פעם אני שומע מישהו אומר ש"הוא עוד יתבע" על כך וכך וכך "וגם על עגמת הנפש". לעיתים קרובות אנשים אומרים את זה בתגובה להצקה, התעמרות או התעללות כזו או אחרת שמעבירים אותם מוסד, ספק שירות או חברה שמכרה להם מוצר.

לפעמים הנזק האמיתי והמשמעותי שנגרם לאותם אנשים הוא בעצם עגמת הנפש – זה לא הכסף, לא הזמן ולא המוצר או השירות שקיבלו או לא קיבלו כמו שהטרטור פשוט "עולה להם בבריאות" (אם לדייק: הוא גורם להם לסטרס שבהחלט יכול לגרום גם לבעיות בריאותיות או להחמיר אותן, אבל לך תוכיח. יש הרבה דברים שגורמים לסטרס).

בפוסטים קודמים כבר הערתי, שלדעתי רוב המצבים מהסוג הזה נוצרים במכוון, כחלק משיטות המכירה או (אי) מתן השירות. לא רק בגלל יעילותן של השיטות הללו, אלא גם בגלל הסיכון הנמוך שכרוך בהן, וכאן זה לא שונה.

אני לא משפטן ולא יודע להסביר את העניין יפה כמו חברי יהונתן קלינגר שהיה הראשון שפקח את עיני, אבל את השורה התחתונה אני מבין: קשה לקבל פיצוי כספי על עגמת נפש והסכומים בהם מדובר לרוב די קטנים.

הפיצוי על עגמת הנפש הוא לעיתים קרובות לא יותר מסעיף בתביעות קטנות, והפיצויים הם בהתאם, בסכומים של אלפי שקלים. שום דבר שמתאים לעוצמת התחושה הקשה כשגורם כלשהו מתעלל ומזלזל בך, או גרוע מזה – בהוריך הפנסיונרים.

החוק חש בנוח עם מצבים שניתן לתאר אותם במספרים ולבסס בראיות מוחשיות. אם פלוני גרם לאלמוני נזק לרכוש או אובדן שעות עבודה, אפשר לחשב בקלות את סכום הפיצוי.

עגמת הנפש, לעומת זאת, היא סובייקטיבית במהותה. אי אפשר למדוד ולחשב אותה, ועצם קיומה הוא דבר שאולי אפשר לשכנע בו את השופט, אבל אי אפשר להוכיח אותו ולבסס בראיות.

נדמה לי, וזה קצת אירוני, שעגמת הנפש, העלבון, הכעס וענייני אגו, הם דווקא הגורמים העיקריים לכך שאנשים תובעים איש את רעהו, אבל זה לא הדבר העיקרי שמעניין את החוק.

שזו לדעתי בדיוק הסיבה שישנם גורמים שהפכו זאת לשיטה. הם משתמשים, אם תרצו, בגרימה מכוונת של עגמת נפש למקבל השירות כדי להרוויח ממנו כסף וכדי לחסוך עליו כסף.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.