120 מיליארד דולר ששייכים לכם

מול חופי ישראל נתגלה אוצר: גז טבעי בשווי מוערך של לפחות 120 מיליארד דולר. איך קרה שרוב הכסף ילך לידיים פרטיות ומה אתם יכולים לעשות כדי לעצור את זה.

נתחיל בזה: מדובר במאבק צודק ומאבק שאפשר לנצח בו. מדוע? משום שהעיוות וחוסר הצדק זועקים כאן חזק כל-כך, שכמעט כל מי ששומע על העניין אומר שהוא מוכן להתגייס.

עיקרי הסיפור, על רגל אחת: בשנות התשעים קיבלה קבוצת אנשי עסקים היתר לחפש גז טבעי מול חופי ישראל. מאז ועד לחודשים האחרונים, התרחשו שלוש תגליות של מאגרי גז, בנפחים גדלים והולכים. פוטנציאל ההכנסה המשוער נכון להיום הוא 120 מיליארד דולר, ולפי הערכות אופטימיות – עד 700 מיליארד דולר.

במהלך התקופה הזו השתנה העולם, השתנה שוק האנרגיה והשתנו האמצעים העומדים לרשות מחפשי הגז. "תמר", קידוח הגז האחרון והעשיר ביותר עד היום (80 מיליארד דולר) כבר נעשה כשברור לכולם שמול חופי ישראל יש אוצר גדול. למרות זאת, תנאי הרשיון שהעניקה המדינה לקודחים נשארו דומים לאלו שהיו בסוף שנות התשעים – המדינה בחרה לשמור לעצמה 24 אחוזים מההכנסות בלבד.

רק כדי לסבר את האוזן – ברוב מדינות העולם החלוקה של אוצרות טבע בין המדינה ליזמים פרטיים היא אחרת לגמרי: 50-80 אחוז למדינה והשאר ליזם. במקרים בהם קודם להענקת הרשיון ברור שיש סיכויי הצלחה גדולים, האחוזים באופן טבעי עולים. רק בישראל, משום מה, המשיכו לדרוש 24 אחוזים בלבד.

האחוז הזה כל-כך לא סביר, שבתשקיפי חברות הגז הופיעו התייחסויות לכך שהוא עשוי להשתנות. כלומר, זה לא צריך להפתיע איש אם חלוקת הרווחים תשתנה – בוודאי לא את היזמים שנכון לעכשיו צפויים לרווח של כ-100 מיליארד על השקעה של כ-200 מיליון – אין דבר כזה.

מה עושים? מתקנים את המעוות, כפי שנעשה בהרבה מדינות אחרות. אפשר לפתוח את החוזים ולהגדיל את שיעור התמלוגים למדינה או להטיל מס על הגז. אפשר, באותה הזדמנות, לחקור מדוע בשני מקרים שונים נעשו ניסיונות בכנסת לשנות את שיעור התמלוגים והם נפלו – מי יודע, אולי נגלה כאן עוד פרשת הולילנד, רק בסכומים גדולים פי מאה.

מה שברור הוא שלאיש – כולל ממשלת ישראל – אין ולא הייתה סמכות למכור את המשאב הטבעי הגדול ביותר של מדינת ישראל לידיים פרטיות. הח"כים שנתנו לזה יד אולי לא הבינו מה הם עושים, אבל ברוני הגז שהחזיקו את ידם בזמן שחתמו בוודאי הבינו, ולכן החוזים הלא סבירים ולא ראויים שנחתמו איתם צריכים להיות בטלים ומבוטלים.

קמפיין 80:20 של פורום פעולה אזרחית שקם לאחרונה, ינסה לגייס את אזרחי ישראל כדי להעביר את רוע הגזירה. זה הולך להיות קשה, כי נתמודד עם בעלי הון חסרי עכבות ומשומנים היטב, שיציפו אותנו מן הסתם בספינים ואפילו עלולים לגרור אותנו למלחמה (אם להאמין לדבריו של השר עוזי לנדאו, שמדבר כאילו הוא הדובר הרשמי שלהם). אבל כאמור: מדובר במאבק צודק ומאבק שאפשר לנצח בו. ואנחנו ננצח.

ואגב, גם החבר'ה מעבודה שחורה בעסק.
ויש דף פייסבוק.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.