רגע אחרי המהפכה

הטקסט הזה נראה מאד אקטואלי. הצרה היא שהוא נכתב ופורסם לפני כמעט שנתיים, וזה כמעט כואב לחשוב איך כלום לא השתנה. מצד שני, נדמה לי שזה גם נותן קצת פרספקטיבה. מכניס את המחשבות לא רק לפרופורציות הנכונות אלא גם למקצב הנכון.

————
"מהפכה" הפכה לאחת המילים השחוקות ביותר בשפה. היא מכרה יותר מדי אנשים ומוצרים, ופרנסה יותר מדי פוליטיקאים ויחצ"נים. אם מתרחשת כאן מהפכה, היא תהיה דומה יותר למהפכת הדפוס מאשר למהפכה התעשייתית
 
בשנת 1790, בעיצומה של המהפכה הצרפתית, פרסם הוגה הדעות הבריטי אדמונד בארק (Burke) את הספר "Reflections on the Revolution in France". בספרו הוא כינה את המהפכה הזו "שבר בהיסטוריה", וצפה את כישלונה הגמור. מנהיגי המהפכה הצרפתית, ניסו לבטל מערכת פוליטית שלמה ולהחליף אותה בין לילה. הדבר הזה לא ייתכן, אומר בארק, משום שמערכות פוליטיות קיימות מייצגות שלב באבולוציה החברתית העומדת מאחוריהן. החברה, כל חברה, היא מוצר היסטורי שאוצר בתוכו חוכמה אנושית, מסורת וניסיון. היא יכולה להתפתח רק באמצעות רצף הדרגתי של שינויים – לעולם לא בין לילה.
מאתיים שנה מאוחר יותר, בארק נחשב לאבי המחשבה השמרנית, וספרו נחשב מופת לאנשי רוח, אנשי מדע ומדינאים. באותה מידה שהתנגד למהפכה הצרפתית, הוא תמך במלחמת העצמאות של ארה"ב, וצפה את הצלחתה. זאת מפני שהחברה האמריקנית, לשיטתו, הגיעה לרמת הבשלות המתחייבת. מאה שנה לאחר מותו, הסבירו חסידיו את כישלונה העתיד לבוא של המהפכה הקומוניסטית. הם נעזרו לשם כך בניתוח המרכסיסטי, לפיו רוסיה הייתה המקום האחרון שבו המהפכה הזו צריכה הייתה להתרחש, משום שהיא לא עברה עדיין מהפיכה תעשייתית ומהפכה בורגנית. אי אפשר, הם אמרו, לדלג על השלב הזה בדרך לקומוניזם – וזה בלי להתייחס כלל לשאלה האם הוא טוב או רע. 

בימינו, "מהפיכה" הפכה לאחת המילים השחוקות ביותר בשפה. היא מכרה יותר מדי אנשים ומוצרים, ופרנסה יותר מדי פוליטיקאים ויחצ"נים. בסופו של דבר, משבר ההייטק קבר את המהפכנות מתחת למפולת המניות והמילים, והשאיר מעט מאד מוטיבציה לשינוי.
האם "מהפיכת המידע" נכשלה? אין ספק שההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות הייתה נמרצת מאד. אבל הצמיחה הכלכלית שהביאה (אולי), לא דומה לשינוי הדרמטי שחוללה המהפכה התעשייתית, למשל. באופן תיאורטי מאד, היינו אמורים לראות שינוי ביחסי הכוחות הכלכליים בעקבות העובדה שהמידע הפך ל"הון". התנועה החופשית של המידע, אמורה הייתה לשנות את פני הפוליטיקה. עצם העובדה שאפשר להתווכח האם זה קרה, או עד כמה זה קרה, מעלה ספקות גדולים מאד בקשר למהפכה הזו.
"מהפכות" מתרחשות ומצליחות רק כאשר הן מעוגנות בתהליכים חברתיים ממושכים. הניתוח החברתי-כלכלי המבריק של מארכס, הסתיים בתחזית כושלת לפיה היינו אמורים היום לחיות בעולם קומוניסטי. הביקורת העיקרית עליו, אומרת שהוא החמיץ את המרכיב הפסיכולוגי במשוואה. הוא ציפה שהפרולטריון יתרושש, יתקומם, וישתלט על אמצעי הייצור, משום שזה נראה הדבר ההגיוני לצפות לא. זה לא קרה. מה שכן קרה, הן מהפכות קומוניסטיות כפויות במדינות בתר-תעשייתיות. הכלכלנים הליברליים אומרים שזה לא עמד במבחן המציאות הכלכלית, אבל האמת היא שזה לא עמד אפילו בכללים שהתווה מארכס.

גם מהפכת המידע לא עמדה בכללים שעמדו בבסיס ההגדרה שלה עצמה. אינטרנט מעולם לא הייתה אוטוסטרדת מידע. אוטוסטרדה היא אפיק תנועה מהיר, ציבורי, ופתוח לכל – ואינטרנט רחוקה מלהיות כזו. אינטרנט לא נועדה להיות מסחרית, ולכן זה לא מפתיע שעד היום אף אחד עוד לא מצא איך לעשות ממנה כסף. הניסיון לרתום את העגלה לפני הסוסים, נראה מלהיב, אבל אפשר להבין מדוע זה לא זז – כי שום דבר לא קורה בין לילה, ועוד כנגד ההיגיון שיצר אותו. 
מה שקרה בכל זאת, וממשיך להתרחש גם עכשיו, היא אבולוציה מתמשכת של עולם המושגים שלנו. אנחנו הולכים בכיוון של עולם עם הרבה פחות צורות של מונופול ושל קניין – כשהקורבנות הראשונים, באופן טבעי, הם הקניינים הרוחניים. עולם שבו בעל המאה הוא לאו דווקא בעל הדעה, משום שישנה תעבורה בלתי נשלטת של אינפורמציה, שהאתגר האמיתי הוא בלסנן אותה לא בלהשיגה. זה אומר שיש חשיבות לאיכות התוכן ולא לכמות שלו, לידע ולא רק למידע. וזה אומר, אולי, שיום אחד תבונתם של המעטים תהיה חזקה מכוח הזרוע של הרבים.
זה נראה דומה יותר למהפכת הדפוס מאשר למהפכה התעשייתית. לכן סביר שנראה קודם כל תמורות חברתיות ופוליטיות ורק אחר-כך תמורות כלכליות גדולות. וזה יכול לקחת שנים רבות. בינתיים, עם שוך הסערה הכלכלית הנוכחית, נחזור לצמיחה מאוזנת ומתונה יותר. לפי רוב התחזיות, זה יקרה בתוך שישה עד שמונה-עשר החודשים הבאים. בדיוק פרק הזמן שבו אפשר לקחת רעיון טוב, להקים איתו סטארט-אפ, ולקחת חלק אמיתי ברפורמות הקטנות שירכיבו את המהפכה הגדולה. לאט ובהדרגה כמובן.

סגור לפרסום תגובות והשארת עקבות.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.