הקלות הבלתי נסבלת של הבעת דעה

אני מאמין גדול בחופש הביטוי. כלומר, בזכות של אנשים להגיד את דעתם – גם אם היא תמצית האיוולת. זכותו של כל אחד להיות מטומטם, גם בלב וגם בקול רם.

אבל האינפלציה במספר טורי הדעה שמתפרסמים באתרי האינטרנט הגדולים, מעוררת בי לעיתים הרהורי כפירה. אני לא חושב שצריך להשתיק אנשים שמדברים שטויות – אבל אולי כדאי לחשוב פעמיים לפני שנותנים להם במה.

במשך שנים כתבתי וערכתי, ופרסמתי טורי דעה של אנשים מבוגרים, מנוסים וחכמים ממני. רק אחרי שבע שנים של כתיבה עיתונאית וארבע שנים כעורך מגזין, הרשיתי לעצמי לפרסם טור אישי. עשיתי את זה בחיל ורעדה, מתוך יראת קודש, ובחשש מסויים שאני לוקח על עצמי משימה שגדולה עליי. הייתי אז בן 29.

לקח זמן עד שהעזתי לומר דברים בלי להוסיף בכל משפט שני "לדעתי", "אם אינני טועה" ו"נראה ש". עד היום, כמעט 6 שנים וכ-100 טורים אחרי, אני משתדל להיזהר ולזכור את מקומי. עדיין אני משתאה, מתמלא קנאה, בכל פעם שאני קורא טור של כותב בוגר, מיושב, בשל ומגובש ממני, שגם כותב הרבה יותר טוב.

לפעמים, אלו דווקא אנשים כמו חברי יובל דרור שמפתיעים אותי. עם יובל, אני לא מסכים כמעט על שום דבר, אבל תמיד נהנה לקרוא אותו, וכמעט תמיד מוצא בדברים שלו זווית ראייה שמעוררת בי מחשבה. וגם יובל, שהוא בן גילי, ועוסק בכתיבה בערך אותו מספר שנים כמוני, התחיל לכתוב טורים רק בשנים האחרונות.

לכן קשה לי לגלות סובלנות כלפי טורים שכותבים עיתונאים צעירים, שאין בהם לא שיקול דעת ולא ענווה, לא עמקות ולא ניסיון, ולעיתים קרובות – גם לא תוכן אמיתי ולא שפה רהוטה.

אני לא בטוח שזו הגדרה מדוייקת לטור שנאת העשירים של חגית ברונסקי, העורכת החדשה של ערוץ הכלכלה ב-NRG. למען הגילוי הנאות, חשוב להוסיף שברונסקי מחליפה בתפקיד אדם מוכשר מאד ומוערך מאד בעיני, שהוא גם חבר קרוב. ברונסקי גם נראית בחורה נחמדה (יפה בכל אופן), ואין לי שום דבר אישי נגדה, כך שהחלטתי שלא להשתלח בה, בניגוד לחברי חמוטכה שמשון, שלמען ההגינות חייבים לומר שעשה זאת בכישרון ובחן רב.

כתיבת טור אישי היא מהדברים שנכון לומר אודותם שכל עכבה לטובה. יש בלוגים, יש פורומים, יש טוקבקים – יש הרבה במות פחות מחייבות שבהן אדם יכול להביע את דעותיו בחופשיות יחסית, ולהביך את עצמו הרבה פחות.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.