יעקב טרנר: אתה בעצמך "חבלה במדינה"

בראיון שמתפרסם היום ב-ynet אומר ראש-עיריית באר-שבע יעקב טרנר לכתבת ענת ברשובסקי שוועדת וינוגרד היא "חבלה במדינה", לא פחות.

"האם יש מדינה בעולם שמייצרת כזה דו"ח וכזאת ועדת חקירה שכל כולם חבלה חמורה במדינת ישראל? תראו את החגיגה שיש אצל האויבים שלנו, אני לא ראיתי דבר כזה בשום מקום". כך טרנר.

לדעתי, דברים כאלה הם בעצמם "חבלה", חתירה תחת אושיות הדמוקרטיה. במיוחד כשהם באים ממשרת ציבור.

האם יש מדינה בעולם
בהמשך לשאלתו של טרנר – האם ייתכן שמדינת ישראל היא כפויית טובה במיוחד? האם ישראל "אוכלת יושביה" כפי שהוא מוסיף אחר-כך? האם אנו קשים מדי עם מנהיגינו? האם במדינות אחרות היו נוהגים בהם אחרת?

במילה אחת: שטויות!

האם האמריקנים – שכל-כך הרבה אנשים כאן רוצים להידמות אליהם – לא חקרו את ווטרגייט והביאו נשיא מכהן להתפטר? האם בדמוקרטיה הגדולה בעולם לא עסקו באובססיביות ביחסיו האינטימיים של נשיא עם מתמחה, והדפיסו שחור על-גבי לבן את הפרטים המלוכלכים ביותר?

וגם בריטניה – המדינה שתרמה לנו את רוב החוקים ועקרונות המשטר – האם מישהו מעלה על הדעת שהיה מתקיים בה מצב שבו ראש-הממשלה וחצי תריסר בכירים סביבו, נמצאים תחת חקירות משטרה, מוגשים נגדם כתבי אישום (וזה עוד לפני שהתייחסנו לכשלונותיהם בתחומים אחרים) ובכל זאת אפילו אחד מהם לא הכריז שהוא עוזב את החיים הפוליטיים?

בבריטניה, הנורמות ברורות ופוליטיקאי שנתפס בקלקלתו מתפטר מייד. בארה"ב, חוקרים וצולבים כמעט כל בכיר שסרח. בסופו של דבר. ואין ספק שחייבים להתקיים במדינה דמוקרטית לפחות אחד מהשניים, ורצוי שניהם – דיון ציבורי בתפקוד של ההנהגה הפוליטית, והקפדה של הפוליטיקאים על הצמדות לנורמות ציבוריות סבירות.

ישראל לא חזקה באף אחד משני הדברים הללו – כאן אין נטילת אחריות, הציבור רדום או מיואש והעיתונות רדודה ושטחית, לא ביקורתית. לכן וועדת וינוגרד והביקורת שלה, וכל מה שבא אחריהן, זו הפתעה חיובית.

האם הביקורת לא חריפה מדי? לא.

במיוחד כשמדובר במלחמת לבנון, קשה להחמיר מדי עם האחראים. כמו שאמר מאיר שלו בנאומו אתמול בהפגנה [ynet], כשהסביר מדוע אולמרט ושותפיו לממשלה צריכים ללכת:

"על חטא שחטאת בשחצנות, בפזיזות, על חטא של בזבוז נורא. בזבזתם את נכונות אזרחי ישראל, את התנדבותם, את הקרבתם, את כוחם, את אמונם ואת אורך רוחם. בזבזתם את כוח ההרתעה של ישראל, בזבזתם סיכויים לשיבתם של השבויים ונורא מכל זה – בזבזתם חיים של לוחמים ואזרחים, ואת בריאותם של הפצועים".

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.