פצצת זמן: נסגרה מרפאת הפליטים בתל-אביב

ביום שני נסגרה המרפאה התל-אביבית של ארגון רופאים לזכויות אדם ("המרפאה הפתוחה לפליטים ומהגרי עבודה").

המרפאה הזו טיפלה עד עתה בכל יום בכמאה חולים – עובדים זרים ופליטים, שאין להם ביטוח רפואי והסיכוי שלהם לקבל טיפול בדרך אחרת שואף לאפס. מלבד מענה לבעיות "פשוטות", כמו מתן אנטיביוטיקה או אינסולין, המרפאה התל-אביבית העניקה למטופליה חיסונים כנגד מחלות מדבקות, ואיתרה מקרים של שחפת, איידס, צהבת ומחלות מסוכנות אחרות.

כלומר, סגירת המרפאה היא לא רק "בעיה של מישהו אחר" – מלבד ההיבט המוסרי והאנושי הפשוט, מדובר בפצצת זמן אמיתית גם במונחים של "בריאות הציבור". 

שר הבריאות בן-יזרי פנה בתחילת השבוע ב"בקשה" למשרד ראש-הממשלה להמציא תקציב של 7 מיליון שקלים כדי שהמרפאה תוכל להמשיך לפעול. לדעתי הצנועה, עם תקציב של חצי מיליארד ש"ח, בן-יזרי יכול למצוא את ה-7 המיליון השקלים הדרושים במגירת השולחן שלו, אבל ניחא. 

שלא במפתיע, מסתבר שראש-הממשלה עסוק יותר בשאלה כיצד אפשר לגרש פליטים מאשר ברעיון המופרך  להעניק להם טיפול רפואי (בסך-הכל הגיוני בהתחשב בכך שבמדינת ישראל גם קשיש ניצול שואה עלול למות בגלל שלא הייתה לו התרופה הדרושה). מעניין מה הולכת להיות המדיניות בנושא גירוש חיידקים. 

[עדכון 19:15]

בעמותת רופאים לזכויות אדם אומרים שהם לא מעוניינים לפתור את בעיית הפליטים באמצעות תרומות לעמותה. זהו גם המסר שהציגה מנכ"ל העמותה הדס זיו בטור שפורסם היום ב-ynet.


פניתי לד"ר רוחמה מרטון, נשיאה ומייסדת רופאים לזכויות אדם, ושאלתי אותה מה צריך לקרות כדי שהמרפאה תיפתח מחדש. תשובתה: "המרפאה תפתח ברגע שיגיע השקל הראשון מ-7 מיליון השקלים שהשר בן-יזרי הבטיח". 
 

לדברי מרטון, בעמותה לא מעוניינים לקבל תקציב ממשרד הבריאות אלא מצפים שהכסף יועבר ישירות לבתי-החולים אליהם העמותה מפנה פליטים שזקוקים לטיפול דחוף. "בתור התחלה", היא מוסיפה "אפשר להשתמש בכסף כדי לכסות את החובות הקיימים לבתי-החולים אליהם הפנינו כבר מטופלים. אחרת, לא נוכל להפנות אליהם אנשים נוספים".

[עדכון, 2 באפריל]
תריסר בלוגים כבר כתבו על הנושא לבקשתי. את הרשימה אפשר למצוא כאן, ואתם מוזמנים להצטרף.
בשבוע הבא יתקיים בכנסת דיון בנושא, וחשוב להשאיר אותו על סדר היום לפחות עד אז.
לכן, אם יש לכם בלוג, תכתבו משהו ותודיעו לי כדי שאוכל להוסיף אתם לרשימה ולתת לינק.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.