גם זה טיפול: "ללא פרויד, ללא פרוזאק"

נתחיל בזה: הספר, והשיטות שהוא מציג, לא מיועדים בהכרח לחולי נפש או לאנשים במצב נפשי קשה, אלא לכל מי שלא קל לו מסיבות סובייקטיביות או אובייקטיביות. כל מי שחש מתח, חרדה, דיכאון. כל מי שחש לא מספיק מאוזן, סובל ממצבי רוח, "רגיש", קל לכעוס או קשה לרצות.

את "ללא פרויד, ללא פרוזאק" כתב ד"ר דויד סראוון-שרייבר, פסיכיאטר צרפתי שחי בארה"ב ומנהל מכון לרפואה משלימה באוניברסיטת פיטסבורג. מלבד ההכשרה הפסיכיאטרית, סראוון-שרייבר (להלן: ס.ש.) הוא בעל דוקטורט במדעים קוגניטיביים, והתמחה ברשתות נוירונים.

הוא מעיד על עצמו, שהחשיפה למתודה של המדעים המדוייקים, לצד הניסיון האישי שלו ששכנע אותו בחוסר היעילות של הפסיכיאטריה ה"קונבנציונלית", גרמו לו לחפש את התשובה בשיטות אלטרנטיביות. בספר, הוא דן בעשר שיטות טיפול ו/או אספקטים חלופיים לגישות המקובלות, כולל טיפול פסיכואנליטי, לטיפול ולהבנת המטופלים.

יותר מכל דבר אחר, הספר מציע אלטרנטיבה ו/או השלמה לטיפול התרופתי כלב-ליבה של הפרקטיקה הפסיכיאטרית. לא משום שתרופות פסיכיאטריות לא מועילות, אלא – כפי שס.ש. מציג זאת – משום שיש מקרים בהן מה שלא נפתר באמצעות תרופות נפתר בשיטות אחרות. דבר עליו הוא מעיד מניסיון אישי, עם עצמו ועם מטופלים, וגם מגבה בהפניות רבות למחקרים.

ואני מדגיש : "מחקרים", אומר מחקרים מדעיים רציניים. ס.ש. חושש להיראות שרלטן כנראה, ולכן מספק מראי מקום מלוא החופן, למקורות לגיטימיים ואמינים.

זה לא תחליף לקריאת הספר, אבל כדי לתת לכם מוטיבציה או למקרה שאתם סקרנים, להלן פירוט של השיטות שהוא מציג עם התובנות העיקריות שלי מהקריאה:

א. שיפור הקוהרנטיות של קצב הלב. הסדרת פעילות הלב, כדי לאזן את המערכת הסימפתטית ולצמצם תופעות של סטרס. ס.ש. מדבר על אמצעים מתקדמים במיוחד שאפשר למצוא בעיקר בארה"ב, אבל נדמה לי ששיטת ביו-פידבק מסוגלת להגיע לתוצאות די דומות. המחקרים שס.ש. מצטט בנושא הזה, כמו בכמה סוגי טיפול אחרים שנדונים בספר, מתייחסים לא רק לשיפור איכות החיים אלא להארכת תוחלת החיים.

ב. EMDR. טיפול שמדמה את פעילות ה-REM של העיניים, בדומה לחלימה, ומסוגל להקהות זיכרונות טראומטיים. לא ממש שכנע אותי, ובכל מקרה עושה רושם שהשיטה מתאימה בעיקר לאנשים עם PTSD (שעברו טראומה קשה).

ג. טיפול בזריחה מלאכותית. בדומה ל-Light Therapy, שמקובל בעיקר במדינות בעלות אקלים קר, הרעיון הוא לעודד ייצור של סרוטנין (ותהליכים אחרים) באמצעות חשיפה לאור דמוי אור שמש. ההמלצה העיקרית נוגעת לשימוש בתאורה שמדמה זריחה בזמן היקיצה. באינטרנט אפשר למצוא הרבה מוצרים כאלה, שמשולבים בשעון מעורר. נשמע מבטיח.

ד. דיקור. ס.ש. מדגיש שאין טעם לבצע סדרות טיפולים ארוכות, כי התוצאות הכי טובות היו בטיפול נקודתי שהצליח לפתור סוג כלשהו של חוסר איזון. הוא לא מצליח לענות על השאלה מהו בדיוק מסלול הצ'י בגוף, אבל מקביל בינו לבין נושא קוהרנטיות קצב הלב. בקיצור: חפשו מרפא טיבטי טוב (תזהו אותו לפי זה שהוא לא גרידי) ובקשו ממנו לעשות לכם דיקור נגד דיכאון.

ה. הגברת הצריכה של אומגה 3. חומצת שומן חשובה ונדירה שנמצאת בעיקר בדגי ים, פשתן ואגוזי מלך. ממצאי המחקרים שקשורים אליה כל-כך מרשימים, שאני הולך להקדיש לעניין פוסט נפרד.
בינתיים: אם אמרו לכם לאכול שני דגים בשבוע, אז תשכחו מזה. גם רוב התוספים שנמכרים בבתי-טבע/מרקחת לא שווים הרבה. עליכם לאכול כל יום לפחות קופסת שימורי מקרל אחת או דג צפוני גדול אחד (סלמון הולך), או כוס אחת של אגוזי מלך, או כף אחת של זרעי פשתן טחונים, כפית או שתיים של שמן פשתן (מכבישה קרה, בבקבוק כהה, שאוחסן בקירור וזהירות – יש שמן פשתן למסאז' ולצביעת רהיטים והם לא מתאימים).
אם זה נשמע לכם מפגר, חפשו קצת באינטרנט.

ו. פעילות גופנית. לאו דווקא אירובית, אבל לפחות 20 דקות ליום, שלושה ימים בשבוע.

ז. קשרים בין-אישיים ואחרים. הוא עוסק בהם בשלושה פרקים, שמטפלים בהרבה אספקטים. בתמצית: גדלו בעל-חיים או לפחות עציץ; תתנדבו באיזה מקום, או תעשו משהו בשביל אחרים באופן קבוע; נסו להיות מעורבים בדרך זו או אחרת ב"חיי הקהילה" או להשתייך למסגרת חברתית כלשהי. ס.ש. גם מציג כמה טכניקות לתקשורת בינאישית, שמבוססים על עקרונות פשוטים ומתאימים למי שלא יכול לסמוך על כישורי התקשורת הטבעיים שלו, שזה בעצם רוב האנשים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • וורדפרס ‹שגיאה

    באתר זה אירעה שגיאה קריטית.

    מידע נוסף על ניפוי תקלות בוורדפרס.