דב חנין הוא מועמד ראוי לראשות תל-אביב

דב חנין מתמודד על ראשות עיריית תל-אביב יפו ואני הולך להצביע בשבילו.

כן, אני יודע, דב חנין הוא חבר-כנסת מטעם חד"ש. וכן, אני יודע, זו מפלגה שנמצאת במקום שהייתה פעם מק"י – זו מ"בלי חירות ומקי" של בן-גוריון. אבל ראבק, זה היה לפני חמישים שנה.

בארבע השנים האחרונות אני עובד בבית, ויש לי את הפריבילגיה לעשות מדי פעם הפסקות יזומות שכוללות עיסוק בתחביבים מוזרים שלי – כמו צפייה בערוץ הכנסת. צברתי אי אלו שעות-מליאה בשנים האלה, וראיתי כמעט כל אחד מחברי-הכנסת בפעולה. אני לא זוכר את השמות של כולם, אבל כבר קלטתי מי פטפטן עילג ומי רהוט וענייני. אני כבר יודע מי צבוע ונאלח ומי נלחם למען האמת. אני יודע מי נלחם את המלחמה "שלהם" ומי את המלחמה "שלנו". ואני יכול להגיד לכם: חנין הוא בצד שלנו.

חוץ מזה, שדב חנין יעשה עבודה טובה. הוא חסר קסם אישי כפי שאמרה זוגתי החריפה, אבל הוא פרלמנטר יעיל ופעלתן, בעל חריצות וכושר ארגון. בנאדם שמזיז עניינים. גם אם אתם לא מזדהים עם האג'נדה שיש לו בכנסת, בוודאי לא תתנגדו למה שהוא מציע ברמה המוניציפלית: עידוד התחבורה הציבורית, שיפור איכות הסביבה, הוזלת הדיור בשכירות באמצעות הגדלת היצע הדירות להשכרה, ועוד כל מיני דברים כאלה.

מישהי שאני מכיר ומחבב, אמרה לי שהיא מזדהה עם דעותיו של חנין בעניינים רבים, אך לא תוכל להצביע עבורו כל עוד הוא חבר-כנסת מטעם חד"ש. ובכן, אם הוא ייבחר כראש עיריית תל-אביב הוא יפסיק לכהן כח"כ מטעם חד"ש, כך שדווקא אמורה להיות לה מוטיבציה להצביע לו.

אישית, בתור מישהו שעוקב אחרי הדברים שנעשים בפרלמנט, אני מוצא שחד"ש של היומיום היא מפלגה שאין בה שום דבר מרתיע, ולהפך – זו אחת משתי המפלגות היחידות שבאמת פועלות למען השכבות החלשות, למשל. המפלגה השנייה, אגב, היא יהדות התורה, ושיתוף הפעולה שנוצר מספר פעמים בין שתי המפלגות בכנסת הנוכחית הוא מהדברים הטובים היחידים שקרו בפרלמנט שלנו.

דב חנין ירוץ מטעם עיר לכולנו.

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יובל   ביום 14 באוגוסט 2008 בשעה 23:06

    הוא רהוט וענייני.
    אוקיי, אבל גם סתם אידיוט יכול להיות רהוט וענייני, אז אצביע לסתם אידיוט ?
    הוא נלחם את המלחמה שלנו. וואלה… משפט ערטילאי שלא אומר לי כלום.

    בעל כושר חריצות ואירגון.
    אוקיי, עיין במשפט הראשון על האידיוט.

    עידוד התחבורה הציבורית, שיפור איכות הסביבה, הוזלת הדיור בשכירות באמצעות הגדלת היצע הדירות להשכרה, ועוד כל מיני דברים כאלה.
    אוקיי, במצע זה תמיד נשמע טוב. גם נביא את השלום, נוריד מיסים, נבנה רכבת תחתית ונחסל את העוני.
    זה לא עומד במבחן התקציב העירוני או הממשלתי , כי תמיד צריך להקריב משהו אחד כדי להשיג את השני. אותי מעניין לדעת על חשובן איזה תקציב ייקח חנין את הכסף לביצוע רעיונותיו – אולי מתקציב החינוך ? אולי מתקציב הרווחה ?אולי מתקציב תשתית הביוב ? שיגלה לנו.

  • שוקי   ביום 14 באוגוסט 2008 בשעה 23:36

    נקח דוגמא אחת, נושא הדיור בשכירות.

    כיום יזמי נדל"ן שבונים בתל-אביב לא מחוייבים כמעט לכלום – לא לשטחים ירוקים, לא לבניית חנייה בהיקף מעט גדול יותר ממה שדייריהם ישתמשו, ולא בהקצאת חלק מהבנייה לדיור בשכירות שירוכז על-ידי חברה עירונית.

    כל הדברים שפירטתי, נעשים ברבות מהערים בארה"ב ובאירופה. זה לא יעלה לעירייה כסף אלא להפך.

    מהלך כזה של העירייה, שייעשה בחקיקה עירונית, יכול להיות מתומחר כך שקופת העיר לא תרוויח ממנו ישירות אלא בעקיפין. השכירות תשמור על ערך הנכסים שיהיו בידי העירייה, ולא תניב רווח, אך תגדיל את ההיצע ותוריד את מחירי הדיור. היא תגדיל את ההכנסה פנויה של תושבי העיר, על חשבון בעלי הדירות.

    אחד הכללים הראשונים שלומדים בכלכלה הוא שהנטייה השולית לצרוך יורדת עם העלייה בהכנסה. כלומר, אם הדיירים ישלמו פחות לבעלי הדירות אז הצריכה הפרטית תגדל. זה טוב למשק כולו אבל קודם כל לעיר, כי התל-אביבים עושים את רוב הקניות שלהם בתוך העיר.

    רווחים גדולים יותר לבתי-העסק יאפשרו להם להעסיק יותר עובדים, לשלם יותר ארנונה, ולהחזיר לקופת העיר בסופו של דבר יותר כסף ממה שעלו הדירות לחברה העירונית. את הכסף הזה אפשר להמשיך להשקיע בדיור זול.

    הסיבה שיהיה קשה לעשות מהלך כזה היא לא שיהיה קשה לממן אותו, אלא שכרישי הנדל"ן ינסו לטרפד אותו, כי הוא יפגע ברווחיהם. זה שהם כבר עשו מיליארדים זה לא תירוץ להמשיך להרוויח על חשבוננו. דב חנין, שמי שמכיר אותו מעיד שהוא ישר כסרגל, הוא האיש הנכון להתמודד עם בעיות מהסוג הזה. אפשר לראות מה אדם דומה עשה בעיר חולון, שהיא היום מהערים היפות והמשגשגות בארץ.

    מקווה שעניתי על השאלה שלך.

  • יובל   ביום 14 באוגוסט 2008 בשעה 23:38

    מכל הארץ, כולל אלפי אוטובוסים של תחבורה ציבורית.

    אם לא ישפצו את אבן גבירול – הפקקים ימשיכו להשתרך עד 2 ק"מ ממזרח לעזריאלי, ונסיעה בקטע הקצרצר הזה תיקח חצי שעה (מנסיון, בקו 56)

  • יובל   ביום 14 באוגוסט 2008 בשעה 23:39

    .

  • יובל   ביום 14 באוגוסט 2008 בשעה 23:46

    כמה פרוייקטי נדל"ן אתה מכיר בתל אביב שמכירי השכירות בהם יהיו נורמליים לזוג צעיר לא מהעשירון העליון? אני לא מכיר.

    וכמה פרוייקטי נדלן בכלל אתה מכיר בתל אביב ? כמה דירות יתוופסו כך שיוכלו להשפיע בצורה רצינית על ההיצע ולהוריד את המחיר ? אני בספק אם זה ירד ב50 דולר.

    אני לא מסכים בכלל עם הקטע של "אם ישלמו פחות למשכירים אז המשכירים יקנו יותר בסופר השכונתי"

  • שוקי   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 0:41

    מחירי השכירות יהיו נורמליים, כי מי שישכיר תהיה חברה עירונית מלכ"רית.

    כמה פרוייקטי נדל"ן אני מכיר בתל-אביב – על הגוש הגדול שמעת?

    הקטע שאיתו אתה לא מסכים הוא מה שלמדתי באוניברסיטה בשיעורי המאקרו.

    חוץ מזה, שאפשר לעשות מה שעושים בניו-יורק: לפקח על מחירי השכירות. מה שטוב לממלכת הקפיטליזם העולמית יכול להיות טוב גם בשבילנו, בוודאי לאלו מאיתנו שמשלמים דמי שכירות.

    כשאני באתי לגור בתל-אביב לפני 15 שנה, שילמתי 500 דולר על דירת שני חדרים שעכשיו מושכרת ביותר מ-1000 דולר לחודש. שער הדולר אז היה 2.7 ש"ח והיום הוא 3.5 ש"ח. כלומר, זו עלייה ריאלית של 159 אחוז (כלומר פי שניים וחצי).

    באותה תקופה, לפי נתוני הלמ"ס (*), גדל מדד מחירי הדירות ב-93 אחוז. כלומר, הרווח השולי של בעלי הדירה שבה גרתי מהכנסות משכירות, גדל ריאלית ב-70 אחוז. אם הם עדיין מחזיקים בדירה.

    החישוב לא מדוייק, אבל הוא ממחיש את האבסורד שבמצב. כי בסופו של דבר לרוב בעלי הדירות משתלם למכור את הדירה ולשים את הכסף בבנק, שייתן להם ריבית יותר טובה לאורך זמן. חברה עירונית, לעומת זאת, תוכל להשכיר את דירות כאלו במחיר נמוך בשליש בלי להפסיד עליהן.

    יש?

    * זה המקור, מקווה שהלינק יעבוד
    http://www.cbs.gov.il/reader/?MIval=%2Fprices_db%2FPriceInd_M_OneSeries_OneBase_H.html&Separated=11040010&MyCode=11040010&BasePeriods=28%2F01%2F1994&DataType=Ind&Years_1=1994&Years_2=2008&Months_1=1&Months_2=4&Subjects=45&MyPeriod=m&Radio1=1_3&FileType=2

  • שוקי   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 0:43

    בדקתי את החישוב, סליחה: מחיר נמוך ברבע.

  • אזרח.   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 2:40

    אנשי חד"ש ,כולל דב חנין, מפתיעים לטובה.אחת הפרלמנטריות הטובות ביותר שהיו בכנסת היתה מחד"ש.
    תמר גוזנסקי.

  • מיכל   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 8:23

    באמת. ודווקא יש לו קסם אישי, של אדם רציני שאפשר לסמוך עליו.
    הלוואי שייבחר.

  • יונית   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 10:16

    זה שאנשים ילכו להצביע. רון חולדאי לא זכה ב-20% מקולות בעלי זכות הבחירה. 20% מבעלי זכות הבחירה היו כל מי שהצביע בבחירות האחרונות.

    למרות שיובל קיבל כאן תשובות ברמה הפרקטית, הייתי רוצה לתהות לגבי משהו בתגובתו ברמה העקרונית יותר. אני לא כל כך מצליחה להבין את הטיעון "זה לא עומד במבחן התקציב העירוני או הממשלתי". מה זה בדיוק "מבחן התקציב העירוני או הממשלתי"? על סמך מה בדיוק נקבעת חלוקת התקציב העירוני או הממשלתי? ציווי אלוהי? אתה בעצמך אמרת שמדובר בסדר עדיפויות, שהוא דבר שאפשר לשנות מפעם לפעם, או לפחות לבצע בו התאמות. ובינתיים, חולדאי מייצג את סדר העדיפויות של כעשירית מאוכלוסיית ת"א, אם לא פחות. דב חנין יקח את הכסף ליישם את תוכניותיו מאותו מקום שממנו חולדאי או כל ראש עיר וכל שר וכל פקיד ממשלתי לוקח את הכסף כדי ליישם את תוכניותיו, כאשר בוחרים בו או ממנים אותו כדי ליישם אותן.

    כסף תמיד יש. השאלה היחידה היא כיצד מחלקים אותו, ומאחר ואין כאן שקיפות כמעט בשום דבר (נסה פעם לקרוא את ספר התקציב. תענוג קטן מאוד שדי ברור לי שאף חבר כנסת לא טורח ליהנות ממנו, ולכן נערי האוצר יכולים לעבוד עליך פעם אחר פעם בטענה ש"אין כסף", ואז אתה מגלה שזה אומר שכסף לשיפוץ מהודר של לשכות יש, אבל כסף לסייענים לעיוורים אין), אתה כמעט אף פעם לא יודע איך מחלקים אותו אם אתה לא עוקב. אני מאוד מקווה שאחד השינויים המהותיים שדב חנין יעשה הוא להגדיל את השקיפות.

  • גילי   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 19:33

    אפשר לא להסכים עם הדעות שלו, ואני לא רואה את עצמי מציע לחד"ש גם בחלומות. עם זאת, מעבר לעובדה שהאיש מבריק, הוא לא רק מקשקש אלא עושה. מה שהוא עשה בחקיקה סביבתית בשנים האחרונות, לא עשה איש לפניו.

  • נמרוד ברנע   ביום 16 באוגוסט 2008 בשעה 2:53

    קודם כל אני מגלה שלא רק אני צופה בערוץ הכנסת, שנית גם אני אצביע לדב.

  • עמיר פרץ   ביום 16 באוגוסט 2008 בשעה 8:27

    ואללה הוא תמיד יודע להצביע על המועמד הכי מתאים

  • מיכל ביליבל   ביום 17 באוגוסט 2008 בשעה 14:36

    השכ"ד בת"א גבוה כי יש יותר ביקוש מהיצע
    וזה בגלל שרבים מידי רוצים לגור בת"א
    אם מוסיפים הרבה דירות קטנות להשכרה המחיר ירד באופן טבעי גם בשוק חופשי.

    הבעיה אם ההצעות להגביל את השכ"ד באופן מלאכותי, היא שאם יש יותר ביקוש מהיצע, מישהו צריך להחליט מי יקבל את הדירות הזולות.
    ואז צריך קריטריונים ופקידים ומנגנון. נוצרים מוקדי כוח ומאבקי כוח ואולי גם שחיתות

    לכן, קביעת מחירי השכירות ע"י השוק החופשי, עדיפה.
    הפתרון למחירי השכירות הוא פשוט הגדלת ההיצע.

  • שוקי   ביום 19 באוגוסט 2008 בשעה 11:33

    מה שאת אומרת זו בדיוק ההצעה: להגדיל את ההיצע. בלי קריטריונים, פקידים ומנגנון.

  • שי   ביום 27 באוגוסט 2008 בשעה 19:07

    אם גם אתה מעוניין לעזור http://citydov.org/

  • לרמן   ביום 14 באוגוסט 2008 בשעה 23:26

    יש מלא כסף. במקום לשים 150 מיליון דולר במחלף לה גרדיה שמשרת רק רכב פרטי, ניתן לשים כסף בתחבורה ציבורי/שבילי אופניים/ שיפורים להולכי רגל.

    כשמשפצים את אבן-גבירול ב-100 מיליון שקל אפשר ליצור נתיבים יעודיים לתחבורה ציבורית ולוותר על נתיב אחד מהשלושה שמשמשים לרכבים פרטיים (הנתיב האמצעי באבן-גבירול משמש לחנייה כפולה בעיקר).

    כסף יש. סדרי העדיפויות צריכים להשתנות

  • האזרח דרור   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 1:35

    לא מבין הרבה בדיור, אבל בתחבורה אני מבין אולי דבר או שניים

    הנה סרטון ביו טיוב על ראיון עם ז'יימה לרנר על תוכנית התחבורה של תל אביב

    שלא במקרה – זו גם תוכנית דומה לזו של עיר לכולנו ושל דב חנין – בעלות מצחיקה – העניין זה שצריך רצון פוליטי של ראש העיר
    (מה שעובד בקורטיבה ובפורטלד ובעוד 80 ערים בעולם אין שום סיבה שלא יעבוד גם בתל אביב)

    הסבר על מה זה תחבורת מעברים באקו ויקי
    http://ecowiki.org.il/index.php?title=%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%9E%D7%A2%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D

    הסרט של ניצן הורוביץ "אגדה אורבנית" (48 דקות) – כל מי שראה את זה מתחיל לבכות (שאין כזה אצלנו עדיין
    http://theworld.nana10.co.il/Section/?SectionID=2728&typeid=100

  • חץ בן חמו   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 11:34

    כתושב תל אביב בכמה וכמה שנים האחרונות וכאחד ששוכר דירה בתל אביב ומכיר "טיפה" את מנגנוני העיריה, עניין הדירות הזולות הוא רעיון מאוד יפה וטוב, אבל הדרך עד למימושו רחוקה מאוד. הנה מס' נקודות פשוטות כדי לעכב את כל עניין הדירות הזולות להשכרה.
    * חברה בונה 2 בניינים ומחוייבת (נניח) מכח חוק חדש להקצות מס' דירות להשכרה מוזלת. מי בדיוק יכריח את החברה לתת את עניין ההשכרה לחברה עירונית שתשכיר את הדירה בזול?
    * נניח והכל עובר חלק. מי יערב לכך שמחר המשכירים לא יבקשו מהשוכרים הנחמדים איזה ערבות בנק של 100,000 ש"ח על הדירה? מי בדיוק השוכר שיש לו סכום כזה שישכב בתור ערבות?
    * דירות זולות להשכרה מתבלות בקצב מדהים. מי בדיוק משפץ ומאיזה תקציב?

    אני מסכים בהחלט שזה רעיון מצוין ואני הראשון שמוכן לשכור דירה בשיטה כזו (למעט עניין ערבות בנקאית, זה צעד התאבדותי שגם מפסיד מבחינה כלכלית דברים כמו ריבית), אבל בשביל שדבר כזה יתקיים יש צורך בהחלטה וחקיקה שצריכה לעבור קואליציה, דבר שאני לא רואה שמתקיים גם אם מחר דב חנין ייבחר לראשות העיריה.

  • האזרח דרור   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 12:12

    אני לא מספיק מכיר את המנגונים אבל
    1. העובדה היא שקיימים דברים בניו יורק ובלונדון – או כך לפחות שמעתי, מה שעבד שם יכול אולי לעבוד גם כאן – השאלה איזה בעיות זה גורם

    2 – כיום כופים על מי שרוצה לבנות בניין חדש לעזור בשיפוץ של מבנים לשימור אני מניח שאפשר לעשות מנגון דומה

    3 – יש חשיבות גדולה כלכלת לבריאות של עיר – שזה אומר תמהיל נכון של תושבים מבחנית גיל ומבחינת הכנסות כלכלית אחרת מתחילים כל מיני מחלות עירוניות ששואבות כסף
    (בסרט אגדה אורבנית אפשר לראות התייחסות קצרה של לרנר לנושא זה)

    4 תחבורת מכוניות כיום גורמת לנזקים אדירים לכלכלה, לפי הוועדה למיסוי ירוק (רשות המיסים) מדובר ב6% מהתמ"ג בהערכה שמרנית, 10% בהערכה מעט סבירה יותר ועד 20% מהתמ"ג אם מתפרעים קצת

    זה אומר לדוגמה רעש, תפיסת שטח והקטנת המרחב לגינות או לבנייה, יצירת מפגעים עירוניים כמו
    זיהום , פקקים, פרבור ועוד

    בכסף שיחסך עקב הקטנת הבעיות הכלכליות שמכוניות גורמות להן אפשר לעשות הרים וגבעות – כמו שלרנר עשה בקורטיבה או כמו שטום פוטר עשה בפורטלנד

    הקטנה באי השווין והגדלת יכולות ניידות זה תוספות נחמדות נוספות – ככה לא כל מי שרוצה להנות מהשירותים שתל אביב מציעה חייב דווקא לגור בתל אביב – הוא יכול בשקט לגור בחולון או ברמת גן ולהגיע לתל אביב תוך 10 דקות במחיר של כ-3000 שח" בחודש

    לשם השוואה – החזקת רכב (בממוצע) עולה כ-30,000 ש"ח בשנה (בלאי, דלק, שחיקת ערך וכו – וזה בלי לספור נזק ככללי עקב עמידה בפקקים

  • האזרח דרור   ביום 15 באוגוסט 2008 בשעה 12:18

    אה, שכחתי לציין שהגדלת הניידות (באגדה אורבנית יש קטע יפה שבו הם נוסעים קטע של 8 ק"מ בתוך העיר בתוך 10 דקות – שזה המרחק בין שדרות רוקח לצומת חולון) – מביאה לירדית ביקושים

    השכרה למשפחוץ עם ילדים – אחת האולכוסיות שכנראה עוזבות את תל אביב – לאו דווקא גורמת לבלאי מהיר ומקובל לפחות שפנים הדירה משופץ בתום החוזה על חשבון הדייר

    אגב – בלאי מהיר זה דווקא המצב שנגרם היום בגלל שוק פרוע – של השכרת דירות משפחתיות ל4-2 דיירים נפרדים שכל אחד בכוך משלו, וכן אי אכיפה של העירייה של הנושא הזה ושל תחזוקת בתים – אפילו היתה על זה כתבה בעיתון פעם

השאר תגובה