לחיות עם הפרעות קשב (ביקורת ספר)

"168 שעות של הפרעת קשב", ספרם של ירדן לוינסקי וטל קפלינסקי, "עושה סדר" בכל נושא ה-ADHD והפרעות הקשב במבוגרים, בשפה בהירה ועם הרבה מידע שימושי. אתם תדעו מייד אם זה הספר שאתם מחפשים., עבורכם או בשביל אדם קרוב.  


168 שעות של הפרעת קשב

טל קפלינסקי, ד"ר ירדן לוינסקי
220 עמ'
88 ש"ח / 79 ש"ח באתר

במקום גילוי נאות שמפרט את היכרותי עם המחברים, אפתח בזה שאזכיר שהבלוג הזה היה פעם חלק מפרויקט "רשימות", שד"ר ירדן לוינסקי היה אחד משלושת מייסדיו (בשנת 2003). קצרה היריעה לפירוט מקצת ההשלכות שהיו להקמת האתר הזה על חיי, מאז ועד היום. וזו רק אבן דרך אחת.

168hoursבמילים אחרות: אין לי יומרות לאובייקטיביות. מצד שני, נדמה לי ש"168 שעות" הוא פחות או יותר ספר יחיד מסוגו, והוא ללא ספק כתוב טוב. חוץ מזה, קל להתרשם שהצמד לוינסקי וקפלינסקי ראה בספר יותר מהזדמנות עסקית.

"168 שעות של הפרעת קשב" עוסק בהפרעות קשב אצל מבוגרים, שזה תחום דומה אך לא זהה להפרעות קשב אצל ילדים (ההבדל העיקרי – אצל הילדים של ימינו תופסים את העסק בזמן ולא אומרים להם שהם עצלנים, מופרעים, שקרנים וכו').

הספר ייחודי בקהל היעד שלו, בעובדה שנכתב בישראל והוא כולל מידע ייחודי שרלוונטי לישראלים, אבל בעיקר בכך שהוא מציע שילוב מאוזן פחות או יותר בין מידע תיאורטי למידע שימושי ועצות פרקטיות, עבור מי שסובלים מהפרעות הקשב – שלהם או של אחרים.

מי שמעולם לא אובחן, או אולי אובחן לא נכון, או חושד שכל נושא הפרעות הקשב הוא מופרך מיסודו, ימצא בספר הזה הסברים פשוטים שיעשו לו סדר. על ההבדלים בין הפרעות קשב לקשיי קשב שהם תופעה נפוצה מאד אך לא בהכרח כזו שצריך ריטלין בשבילה. על הקשיים הרגשיים והתופעות שאולי הוא מכיר מעצמו או מאדם קרוב; על הסימנים המובהקים שצריכים לעורר חשד ומצדיקים ללכת לאבחון. על משמעות תוצאות האבחון, אפשרויות הטיפול, וכן הלאה וכן הלאה.

אפשר למצוא בו תשובות גם לשאלות כמו: איך ייתכן שכל-כך הרבה אנשים מאובחנים כמופרעי קשב ומטופלים בריטלין? אילו השלמות ותחליפים, תרופתיים ולא-תרופתיים לריטלין ישנם? אילו שירותים, הטבות ועזרה ניתן לקבל מקופת-החולים ומהרשויות השונות בישראל?

אני מנחש שרוב האנשים שיקנו את הספר הם בני משפחה ומיוחד בני זוג של אנשים עם הפרעות או קשיי קשב, להם מוקדש בו  לא מעט מקום (כי בכל זאת, גם הם צריכים לחיות עם ה"בעיה", ויש סיכוי טוב יותר שיבצעו את רצף הפעולות הדרוש לקניית הספר).

למרות שהנושא לא חדש לי, ובכמה נושאים אפשר היה אולי להרחיב יותר, אני חושב ש"168 שעות" עזר לי להבין טוב יותר את עצמי וכל מיני אנשים שאני מכיר, כולל בני משפחה. לא תמיד ספר זה הפתרון – אבל נדמה לי שאני הולך לקנות לפחות עוד שניים או שלושה עותקים.

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

השאר תגובה