תל-אביב: 10 טיפים למחפשי דירות להשכרה

[עודכן: 23/10/08]

זוגתי ואנוכי מחפשים דירה מזה כחודש. כבר בימים הראשונים של החיפוש הבנו שנפל דבר – יש המון דירות ריקות, הכל "מיידי" והמחירים במגמה כללית של ירידה. הרבה בעלי דירות לחוצים על רקע הירידה בביקוש, במיוחד ערב מיתון.

מצד שני, רוב הדירות הריקות עומדות ריקות מסיבות טובות – אלו דירות מחולקות, דירות מוזנחות מאד או לא בטיחותיות, או דירות באזורים שהם סלאמס אמיתיים.

איך מתמצאים בתוך הבלאגן?

1. הגדירו מראש תקציב וצרכים.
בתור התחלה, הכי חשוב שתדעו מה אתם צריכים ומה אתם יכולים לשלם. זה נשמע טריוויאלי, אבל רשימה פשוטה שתכינו בכמה דקות תחסוך לכם הרבה זמן. אגב, צאו מתוך הנחה שתיאלצו לוותר על חלק מהדברים שאתם רוצים, כי דירת החלומות שלכם – גם במצב השוק הנוכחי – תעלה לפחות אלף שקלים יותר ממה שיש לכם.

2. סננו ללא רחם. פגשתי אנשים שראו עשרות דירות, וזה לא קידם אותם בכלום. אתם לא צריכים לראות יותר מ-5 עד 10 דירות כדי למצוא משהו מתאים ולסגור. הקפידו לשאול בטלפון את השאלות שהכי חשובות לכם: איך נראית החלוקה הפנימית של הדירה; מהו המצב הכללי של הדירה (משופצת/מצב טוב/לא משופצת=זבל); מה הריהוט כולל; מה אפשר להוציא אם כבר יש לכם; האם יש מיזוג אויר, סורגים, דוד שמש, ארונות קיר, מקרר, חיבור למכונת כביסה; מה סוג הערבות הנדרשת ועל איזה סכום; מה תאריך הכניסה וכו'. אל תלכו לראות דירות שממילא ברור שהן לא מתאימות לכם – אתם תחסכו הרבה זמן מיותר. אל תבזבזו זמן על בעלי דירות שכבר בשיחה הראשונה מתחילים להציק.

3. בצעו רישום מסודר. צרו לעצמם מסמך וורד או טבלת אקסל, עם רשימה של כל מאפייני הדירה שחשובים לכם ומקום לשמות וטלפונים, כתובות, מועד פינוי וכו'. ציינו לצד כל דירה מתי התקשרתם לקבל עליה מידע ומתי ראיתם אותה. אם המחיר היה לא-ריאלי או שאמרו לכם שהדירה הושכרה למישהו אחר, שווה להרים טלפון שבוע-שבועיים אחרי – יש הפתעות.

4. תנו למתווכים לעבוד בשבילכם. מלבד העובדה שהמתווכים מנסים לגזור עליכם קופון וליקר את העיסקה בכמה אלפי שקלים, לרוב הם לא מציעים שום דבר שלא תמצאו בלוחות. שיטת הפעולה המקובלת של רבים בימים אלה היא להעתיק מודעות קיימות מלוחות ולפרסם אותן מחדש עם הטלפון שלהם. אסור לתת יד לסוג כזה של מעשי נבלה, ולרוב גם אין צורך. מצד שני, לעיתים נדירות למתווך זה או אחר דווקא יש דירה שלא הופיעה בלוחות, ואם הוא מוכן להוריד את המחיר שלה בשבילכם אז אולי אפילו יצא לכם משתלם – לכן ספרו לו כמה אתם מוכנים לשלם, כולל העמלה שלו.

5. שתפו מידע. ראיתם דירת 2 חדרים קטנטנה ומוזנחת שבעליה רוצים עליה סכום מופרך? ספרו להם מה קורה בשוק: דירות עומדות ריקות, המחירים ממשיכים לרדת. אם אתם פוגשים אנשים אחרים שמחפשים דירות, דברו איתם ושאלו איפה היו ומה ראו. לעיתים קרובות הם יכולים לחסוך לכם ביקור בדירה שנראית טוב במודעה אבל לא שווה את הזמן שלכם. הרבה בעלי דירות עדיין לא מבינים מה קורה ומנסים לקבל על הדירות שלהם יותר ממה שהן שוות. 

6. שאלו על תיקונים. אם ראיתם דירה שמתאימה לכם אבל מצאתם בה פגמים שונים, שאלו את בעלי הדירה אם הם מוכנים לתקן אותם לפני שתיכנסו. זה ייתן לכם מושג כללי על ההיענות שלהם גם אחרי השכרת הדירה.

7. אל תתמקחו, אל תעלו מחירים. ראיתם דירה בתמחור לא סביר? תגידו "תודה" ותלכו. תנו לבעלי הדירה להבין בעצמם שאין להם סיכוי להשכיר את הדירה אם לא יוזילו אותה. ככל שתיעלמו מהמקום מהר יותר המסר יהיה ברור יותר. לעולם – אבל לעולם! – אל תציעו יותר כסף. בעלי דירות הגונים עלולים לראות בזה משהו לא מכובד ובעלי דירות גרידיים יקבלו תיאבון. בעלי דירות טובים מחפשים דיירים טובים – לא לעשות עוד שני שקל.

8. אל תתפשרו בערבויות. שיטת הערבות המקובלת בתל-אביב מתבססת על שטר חוב + שני ערבים. בעלי דירות פרנואידים במיוחד יעדיפו ערבות בנקאית ו/או הפקדת עירבון, השארת צ'קים פתוחים וכדומה. אל תשתפו פעולה. שטר חוב הוא די והותר; אם אתם ממש רוצים את הדירה ובעלי הדירה נראים הגונים, אתם יכולים להוסיף צ'קים בסכום סביר על שם חברת החשמל ועיריית תל-אביב, ולהוסיף בחוזה שהם נועדו לעירבון בלבד ויוחזרו אליכם בזמן סביר אחרי סיום תקופת השכירות (נגיד, 60 יום). 

9. ראיתם דירה שאתם רוצים? תגידו את זה. אם הגעתם לדירה שמוצאת חן בעיניכם ושאתם יכולים לשלם עליה, תגידו לבעלי הדירה "אני רוצה אותה". אם יש בדירה עוד אנשים באותו זמן, ספרו להם על כמה דברים על עצמכם, תנו להם את מספר הטלפון שלכם, ותגידו "מתי אפשר להתקשר כדי לסגור?" או "האם יש לך טיוטת חוזה לתת לי?". אתם לא חייבים לסגור במקום, ולמעשה – בעלי דירות שפויים יראו בזה סימן לרצינות שאתם ממהרים להחליט אבל לא ממהרים לחתום.

9ב'. נסו לקבוע עם בעל הבית לבד או לפני כולם. אם בעל הבית אומר שהוא מראה את הדירה בשעה 19:00, שאלו אותו אם אפשר לראות כבר ב-18:45. אם הדירה טובה ובעלי הדירה נראים לכם, תחתמו זיכרון דברים.

10. היעזרו במחירון הדירות להשכרה.

גם עכשיו מדובר בג'ונגל לא קטן והמחירים עדיין גבוהים בהרבה ממה שהיו צריכים להיות. בימים הבאים עוד אביא כאן כמה סיפורים מסמרי
שיער שישכנעו מדוע תוכנית הדיור של עיר לכולנו היא צו השעה. בינתיים, קחו כמה טיפים שיעזרו לכם למצוא מהר יותר דירה טובה יותר בפחות כסף ובלי להסתבך:

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

השאר תגובה